Letbaner.DK
 
Afkort letbanen, hvis Lyngby kræver nedgravning
Nyhed 00033  

Nåleøjet på Buddingevej ved viadukten.
Foto: Helge Bay  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Nåleøjet på Buddingevej ved viadukten.
Foto: Helge Bay

 

Afkort letbanen, hvis Lyngby kræver nedgravning

 
17.03.04
Hvis Lyngby-Taarbæks kommunalbestyrelse fortsat mener, at letbanen vil være til skade for Lyngby, kan svaret blive at projektet afkortes.

Lyngby-Taarbæks borgmester giver i avisen Hver/DAG d. 03.03.2004 udtryk for, at letbanen langs Ring 3 til Lundtofte vil skabe kaos i Lyngby bymidte med mindre den bliver gravet ned. Man kunne så i stedet starte projektet med strækningen Ishøj Buddinge, som en selvstændig etape. Dette vil ikke fordyre en senere videreførelse til Lundtofte. Skinnerne kan forlænges, når Lyngby-Taarbæks bystyre er modent til det.

Viadukten er et nåleøje der skal åbnes.

Men en sådan beslutning vil være skæbnesvanger for Lyngbys borgere, arbejdspladser og institutioner som DTU. De afskæres fra letbanen, der hvor den er særlig tiltrængt. Letbanen ville ellers, ud over at kunne løfte fremkommeligheden i området, også give en løsning på nåleøjet ved viadukten på Buddingevej. Bilister der færdes i det centrale Lyngby ved, at de lange køer opstår netop igennem viadukten.

Nåleøjet åbnet. Illustration fra Korridorprojektet.
Nåleøjet åbnet. Illustration fra Korridorprojektet.

Omvej dur ikke

Bystyret arbejder på en linieføring uden om Lyngby station. Det ville betyde en omvej uden om bykernen, hvilket ville gøre letbanen langsommere og reelt uanvendelig for halvdelen af de potentielle rejsende til og fra Lyngby. Projektets rentabilitet vil forsvinde og dermed også de private investorer. Et stop ved Lyngby station og i bycentret med let tilgængelige standsningssteder, er afgørende for banens succes.

Ifølge analyseinstituttet Megafon udtrykker 70-80% af borgere langs Ring 3 et ønske om en letbane, og at de vil bruge den. Da en stor del af disse nødvendigvis må være bilister, må det vurderes at letbanen vil give et frivilligt fald i biltrafikken på mindst 10 % i Lyngbys centrale gader. Samtidig vil nåleøjet være blevet åbnet og fire buslinier vil være overflødiggjort. Hvor meget mere plads tror Lyngbys kommunalbestyrelse er nødvendigt for at få plads til de stille elektriske vogne?

Nye letbaner i udlandet

I udlandet går det anderledes stærkt: Inden for de sidste tre måneder er der opstået hele fire nye sporvejsbyer nemlig Nottingham, Barcelona, Houston og Bordeaux, der netop har åbnet deres første letbanelinie.

Vi kan håbe at de folkevalgte i Lyngby vil lytte til eksperternes enslydende råd og til borgernes ønsker. Ellers må pendlerne i Lyngby se endnu længere ud i fremtiden efter en effektiv løsning for den kollektive trafik, som de er blevet snydt for i flere omgange. Først med Lundtoftebanen og siden med korridorprojektet. Mød derfor op når kommunen indkalder til borgermøde om sagen og giv din mening til kende.

/HB


Relaterede nyheder:

Gå til menuen i toppen

Til top

Læs mere fra menuen øverst til venstre.
 


 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold Opdateret 16.09.08