Letbaner.DK
 
Trafikkaos trods Cityring
Nyhed 00085  

Trafikkaos trods Cityring

09.07.05
Bilkøerne på hovedstadens gader og veje ikke bliver nævneværdige mindre, selvom byen får en 15-20 mia. kr. dyr Metro-cityring viser redegørelse fra to ministerier og Københavns kommune.

”Dermed smuldrer regeringens væsentligste argument for at bygge den nye Metro-cityring, der har en anlægspris på over en mia. kr. pr. km.” skriver JP København.

Selv med en 14 km ekstra metro i City kan byen ikke kaldes for en banebetjent by. Først med et skinnenet til alle byens forstæder og med et net af standsningssteder i City vil den kollektive trafik blive attraktiv for rejsende mellem de ydre byområder og de indre dele af hovedstaden og for rejsende indenfor de tætteste dele af City. Et sådant skinnenet i gadeplan vil også give hurtige skiftemuligheder til S-togsnettet og den nuværende metro.

Allerede i 1999 advarede ingeniør og byplanlægger Johannes Gielge, der er en af nøglepersonerne bag den succesfulde metro i den østrigske hovedstad Wien:

”Ideen med metro er, at passagerne kan komme hurtigt ind til byen, og så have mange muligheder for at stå af og på. I Wien har vi helt ned til 300-400 meter mellem stationerne i den indre by. Metroen i København kommer ikke til at betjene den indre by godt nok. Der er simpelthen for langt til stationerne.”

/ME


Forsideartikel: Argument for Cityring smuldrer - i JP København, d. 05.07.2005

Til top

 

 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold Opdateret 18.02.06