Letbaner.DK
 
Professionel indføring i trafikkens "Best practice"
Nyhed 00101  

Professionel indføring i kollektivtrafikkens "Best practice"

HiTrans-logo og link til projektet

27.09.05
HiTrans konferencen i Århus d. 22-23/9-2005 gav et spændende indblik i hvordan kollektivtrafikken kan forbedres.

'HiTrans' er et internationalt projekt hvis formål er at fremme udviklingen af højklasset kollektiv trafik i mellemstore europæiske byer.

Projektet har produceret en omfattende manual for trafikplanlæggere i bystyrer og trafikselskaber til hjælp ved udvikling af moderne sammenhængende trafiksystemer.

Konferencen havde over 110 deltagere fra landene England, Holland, Belgien, Tyskland, Estland, Sverige, Norge, Finland og Danmark. Placeringen i Århus skyldtes bl.a. byens tilknytning til HiTrans-projektet og de aktuelle letbaneplaner i Århus.

Guide til de bedste løsninger

HiTrans konferencen, foto: Helge Bay Manualen, der består af fem guider: "Best Practice Guides", blev introduceret med en kort film og derefter præsenteret af forfatterne.

Deltagerne fik også selv lejlighed til via workshops at sætte sig ind i de svære overvejelser man må gøre sig ved planlægning af forbedringer af den kollektive trafik, valg af linieføringer og systemer, hensyn til politiske beslutningtagere, lovgrundlag og miljø, passagerunderlag, eksistende infrastruktur, forventet byudvikling, by-genopretning og ikke mindst økonomi samt kombinationer af disse.

Øvelsen var lærerig og alle blev klar over vigtigheden af at tage rationelle beslutninger med hensyn til alle faktorer og ikke kun se på f.eks. udseende eller teknisk smarte løsninger.

Der var også arrangeret besøg til bl.a. havnen, togfabrikken i Randers og den nye station i Viby. Konferencen var sponseret af Århus Sporveje, Århus amt, Bombardier og Arriva.

Et godt råd fra eksperterne

Axel Kühn, foto: Helge Bay Man skal starte op med mindre ambitiøse planer uden for store tekniske eller politiske udfordringer. Mottoet var: Hellere få lidt sat igang hurtigt end at få meget sat igang sent. At vente 20 år på en forkromet løsning vil sandsynligvis betyde, at der er opstået nye behov og problemer, som det så igen vil tage 20 år at udbedre.

Derved kan den offentlige trafik aldrig nå at leve op til de rejsendes behov, og de store investeringer vil med skatteborgernes øjne være spildt.

Den beslutningsdygtige borgmester fra Eskisehir

Der blev nævnt et andet lærerigt eksempel, hvor borgmesteren til byens nye letbane selv valgte nogen smarte letbanevogne (fra Graz) ud fra udseendet, og ikke efter de anbefalede egenskaber. Det resulterede i at byens nye letbane idag har for lille kapacitet.

- Dette være nævnt uden ellers at drage sammenligning med beslutningsgrundlaget for metrocityringen i Københavns kommune...!

Besøg hos Bombardier i Randers, foto: Helge Bay /HB

Læs mere om HiTrans projektet her: www.hitrans.org

Læs mere om TramTrain her: www.lightrail.nl/TramTrain/tramtrain.htm

Læs om JETRA-formødet "Letbaner i Danmark, hvorfor? hvordan? hvornår?" d. 12.09.05 her: Godt JETRA-møde i Århus

Se også annoncering her: HiTrans-Konference i Århus d. 22. - 23.09.2005

 

Til top

 

 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold Opdateret: 30.01.06