![]() |
|
||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
|
S-tog med sløjfe
Mandag d. 7. november var også en festdag i den tyske by Salzgitter, hvor de nye S-tog bliver til. Den dag forlod nemlig det sidste af slagsen fabrikken Alstom, skriver DSB S-tog i deres nyhedsbrev. De nye S-tog er bestemt også en af de sjældne succes'er når vi taler nye tog. De er blevet leveret rettidigt og har stort set ingen tekniske problemer givet. Københavns nye S-tog er blev bygget i et samarbejde imellem Siemens, Alstom og Bombardier og deres 'indtog' som grundstammen i byens kollektive trafik, har løftet kvaliteten og effektiviteten væsentligt. De meget omtalte problemer med togtrafikken har jo ikke noget med togene at gøre, men skyldes hovedsalig tilstanden af spor og sikringsanlæg. Der skal flere tog tilVi i Letbaner.DK er dog ikke i tvivl om at det nuværende S-togsnet ikke kan bære den forventede og ønskede mertrafik på skinner inden for de næste 15-20 år. Derfor er vi overbeviste om at vi snart vil se en helt anden leverance af tog komme til København i fremtiden, nemlig letbanetog. De udgør den mest oplagte udvidelsesmulighed af det eksistende skinnenet og vil kunne realiseres hurtigt, økonomisk og stort set problemfrit, som det ses i udlandet. Letbaner kan også supplere de eksisterende baner, idet tog og letbaner opfylder forskellige rejsebehov. Vi vil forhåbentlig også i fremtiden se en styrkelse og modernisering af banenettet i hele Danmark med bl.a. en ny strækning fra København til Ringsted og en genopstart af elektricificeringsprojektet, hvilket vil kunne forbedre ikke bare rejsetider og driftsøkonomi, men også fjerne luftforureningen fra den meget trafikerede station Nørreport i København. Se ALSTOM's omtale af arrangementet i Satzgitter her... /HB |
||||||||||||||||||
|