Letbaner.DK
 
Fem letbane linier på ti år i Lyon
Nyhed 00143  

Fem letbane linier på ti år i Lyon

Lyons nye letbane på en gadestrækning.
26.02.06
De nye letbaner er iøjnefaldende i Lyon, og det er byens udvidelsesplaner også.

Lyon er Frankrigs største provinsby og på størrelse med København.

"Fem sporvejslinier på ti år… de spilder ikke tiden i Frankrig" skriver magasinet Tramways & Urban Transit, okt. 2005.

Lyon bliver Frankrigs førende letbaneby

Med de nyeste sporvejsinvesteringer cementerer Lyon sin stilling blandt de førende byer inden for kollektiv trafik. Udviklingsdirektør i Systral, Xavier Bonneau siger, at der vil følge flere letbaner, fordi de har beriget livskvaliteten i byen. Dette sker selvom den Franske stat ikke længere støtter letbaneprojekter økonomisk. Det betyder kun at udviklingen sker lidt langsommere.

"Lyon har en klar ambition for dette årti: Fire lange letbaner på i 40 km. samt en delvis samkørende hurtig-forbindelse "Leslys" på en 25 km., der skal køre med 100 km/t til lufthavnen.

Byen skaber derved et af de mest omfattende sporvejssystemer i Frankrig - på blot fire år. Lyons oprindelige sporvej lukkede i 1956, men åbnede sin første nye sporvejslinie i januar 2001. Det er sandsynligvis det bedste, der er hændt denne, de store kunstværkers by, med omfattende industri, high-tech og "la joie de vivre" skriver Tramways & Urban Transit.

I oktober blev linie T1 udvidet med 1,8 km i centrum, og i december 2006 vil en helt ny linie T3 på 14,6 km. blive indviet. Den følges op af en 10 km. lang linie T4 i 2009. Den planlagte strækning til lufthavnen kan blive realiseret i 2010.

Plan over eksisterende og planlagte letbane og metrolinier i Lyon. Lyon er en meget ren by, der ligner naboerne ved Middelhavet. Den kan prale af dens smukt samvirkende offentlige trafikmidler bestående af metro, sporvogne, trolleybusser og buslinier, der betjener Stor-Lyon med 1,3 millioner indbyggere, hvoraf 420.000 bor inden for bygrænsen.

 

11 trafikkorridorer blev udpeget

I Lyon blev der allerede i 1997 præsenteret en trafikplan, som udpegede 11 trafikkorridorer som supplement til metroen. Nogle korridorer påregnedes betjent med busser og trolleybusser, men for de stærkest trafikerede korridorer anså man letbanedrift som den bedste løsning.

Lyon linieplan for Metro og Tram I 2001 begyndte den ordinære drift på de to første linier på i alt 20 km. Det daglige antal passagerer udviklede sig i det første år således: Marts 2001: 68.200, juni 2001: 75.000, vinteren 2001: 87.000, sommer 2002: 94.300. Passagerprognosen for de første tre år var således næsten opfyldt på kun ét!

/ME


Læs mere om trafikken i Lyon her: Exkursion nach Lyon, Frankreich

Billedet er hentet her..

Til top

 

 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold Opdateret 24.06.06