Letbaner.DK
 
Gedserbanen sætter sindene i kog
Nyhed 00145  

Gedserbanen sætter sindene i kog

Gedser station, foto: Bengt-Magnusson 02.03.06
Transportministeren står fast på genåbning.

Transportminister Flemming Hansen står fast på beslutningen om genåbningen af Gedserbanen:

"Når jeg fortsat ønsker at holde Gedserbanen åben for trafik, selv om passagertallet er meget lavt, er det for at sikre muligheden for igen at kunne etablere en togforbindelse fra København til Berlin via Gedser. Når vi lader DSB køre enkelte tog på banen, er det således primært for at sikre, at banen forbliver funktionsdygtig", siger Flemming Hansen, ifølge Ritzau.

Genåbningen af banen forventes at koste tre millioner kroner, dertil kommer en halv million i årlig vedligeholdelse og 750.000 i driftsomkostninger for DSB.

"Jernbanenostalgi"

Ifølge avisen Sjællandske, vil de konservatives trafikordfører, Henriette Kjær, ikke udelukke, at jernbanenostalgi kan spille en rolle, når debatten falder på lukning af jernbanestrækning. Hun mener, at passagererne vil kunne transporteres mere bekvemt og behageligt og mere fleksibelt med flere afgange, hvis man benytter sig af minibusser eller lækre luksusbusser. Henriette Kjær ønsker gerne en mere fordomsfri debat, så det er de bedste løsninger for den kollektive trafik, der vinder. Hun mener, at det er alt for dyrt at genåbne og drive banen set i forhold til det meget lille antal passagerer, der benytter strækningen - ifølge DSB i gennemsnit kun 10 om dagen.

Oppositionen imod lukning

Rune Lund fra Enhedslisten anfægter, ifølge Sjællandske, passagertallene, som DSB har oplyst, idet tallene kun angiver rejser udenfor amtet. Rune Lund oplyser, at tallene inden for amtet ikke kendes. Også Dansk Folkepartis trafikordfører, Walter Christophersen tager afstand fra en lukning af banen. Han peger på, at de meget få passagerer kan skyldes problemer på strækningen før lukningen.

Giv Gedserbanen en chance i et udbud

Forslag til linieføring på Gedserbanen Da trafikken på Gedserbanen blev indskrænket, tilbød Lollandsbanen at drive lokaltrafik på banen. Det ville de kunne gøre forholdsvis billigt med deres lette tog, da Lollandsbanen og Gedserbanen begge udgår fra Nykøbing Falster. Dette kunne kombineres med åbning af en lokalstation: Nykøbing F Syd samt Væggerløse. Togene ville kunne koordineres med regionaltog mod København. Endelig kunne der indsættes enkelte direkte regionaltog imellem Gedser og København.
Dette ville kunne give egnen et tiltrængt skub imod en bedre udvikling.

/LK


Se også nyheden: Tegn på Gedserbanens genåbning

Kilder: Sjællandske, d. 23.02.06 og
DSB Presseklip d. 24.02.06

Til top

 

 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold