Letbaner.DK
 
Plancheudstilling om Letbaner i København
Nyhed 00168  

Plancheudstilling om Letbaner i København

Fornyet plancheudstilling  

23.05.06
Plancheudstilling fra Letbaner.DK vises på Sporvejsmuseet i denne sæson.

I perioden 7. maj - 22. oktober er plancheudstillingen fra Trafikgruppen Letbaner.DK opstillet i Sporvejsmuseets udstillingshal med forslag til en samlet trafikplan for København, hvor også Metrocityringen indgår.

Fornyet plancheudstilling

Letbaner.DK har fået plancheudstillingen op igen med en ny planche, således at den - ud over Ring 3 letbanen - nu også viser forslaget til Trafikplan København.

Borgerne langs Ring 3 er med på idéen

Trafikgruppens 'Trafikplan København' indeholder bl.a. planerne om en letbane langs Ring 3, med forbindelse til fem S-togsstrækninger, således at man hurtigt kan rejse på tværs i Københavns omegnskommuner fra nord til syd.

Allerede nu er der stor sandsynlighed for at letbanen vil blive påbegyndt i løbet af få år, og dermed vil der kunne ske en fornyet byudvikling af bolig- og erhvervsområderne langs Ring 3.

Syv ud af ti borgere i Københavns Amt ønsker en letbane fra Lyngby til Glostrup og videre til Ishøj og Brøndby, og de vil bruge den. Det viser en undersøgelse som analyseinstituttet Megafon har foretaget for amtet i slutningen af 2003.

F.eks. vil en letbane Lundtofte - Brøndby Strand på 25 km og med ca. 22-24 stationer koste 3 - 3,5 mia.kr, og den kollektive rejsetid vil blive reduceret med 40% i forhold til de nuværende busser.

Hvorfor Trafikplan København?

Da de enkeltstående metroinvesteringer ikke har haft større positiv effekt på passagertilstrømningen til den kollektive trafik i København, foreslår Trafikgruppen at bygningen af metrocityringen skal indgå i en samlet trafikplan for København, hvor der også samtidig etableres letbanelinier.

Radiallinier ind og ud af byen

Den planlagte Metrocityring vil kun betjene Københavns indre kvarterer. Den vil ikke give mulighed for at komme hurtigt ind og ud af byen uden skift fra det eksisterende overbelastede tognet.

Derfor vil Metrocityringen først få det nødvendige passagergrundlag, når der er etableret nye radiale letbaner ind og ud af byen, der kan fungere som fødelinier og som kan betjene de ca. 85.000 flere pendlere, der iflg. Strukturkommissionen vil være om 15 år.

Linier til udviklingsområderne

Med radiale letbanelinier i København, vil man også kunne udbygge den kollektive skinnetrafik til byens udviklingsområder, f.eks. Holmen/Refshaleøen, Nordhavnen og Sydhavnen. Det vil kunne ske med en tidshorisont på 2-4 år for hver linie efter den første letbanelinie er etableret i København.

Da letbaner kan anlægges 5-10 gange billigere end metro, vil det være en effektiv og økonomisk forsvarlig styrkelse af infrastrukturen i disse områder. For at underbygge dette viser udstillingen også eksempler på letbaner i udlandet med ord og billeder.

Information om Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm med f.eks. kørevejledning kan ses på www.sporvejsmuseet.dk

/ME


Læs mere her: Plancheudstilling

Til top

 

 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold