Letbaner.DK
 
Milliarder smuldrer i kollektiv trafik
Nyhed 00194  

Milliarderne smuldrer i den kollektive trafik

Kun 1 % flere med Københavns kollektive trafik.  

21.09.06
"Metroen i København har kostet cirka 15 milliarder kroner. - Men der er stort set ikke kommet flere passagerer med byens kollektive trafik.  
Stigningen er kun på én procent", skriver Dato.

Trods milliardinvesteringer i minimetro i København, er stigningen i passagertallet langt mindre end forventet.

Bilejerne tiltrækkes ikke af den kollektive trafik

I 1999 var antallet af kollektive rejser i bus og S-tog på i alt 322 millioner. Med en investering på 15 milliarder kroner i metro er antallet af rejser i bus, S-tog og metro i 2005 kun steget med ca. én procent til 324 millioner.

Dermed kan man konstatere, at den københavnske minimetro ikke tiltrækker bilisterne, og dermed ikke har en positiv virkning på byens støj- og luftforurening.

Brancheforeningen for Kollektiv Trafik

Brancheforeningen for Kollektiv Trafik, der består af private selskaber i den kollektive trafik, har set på udviklingen, og foreningens direktør Per Henriksen udtaler til avisen:

"Det er naturligvis glædeligt, at der sker noget i den kollektive trafik. Men når man ser på de store milliardinvesteringer, så vækker det undren, at de ikke flytter mere end tilfældet er. Altså om man køber ind for dyrt til nogle få millioner passagerer.", skriver Dato d. 19.09.06.

Trafikkaos i København må reddes af busser

"Kreativiteten fejler ikke noget hos politikerne, når de hjælper med gode råd til at gøre det nemmere at komme til og fra København i myldretimerne.", skriver Dato d. 20.09.06.

Lyngbymotorvejen Politikerne taler overvejende om milliardprojekter som metrocityringen, underjordiske P-huse og havnetunnel, men ingen af disse løsninger vil gøre det lettere for bilejerne at komme ind og ud af København.

Overfladetrafikken må indtil cityringen åbnes så klares af flere busser, skriver avisen. Dette til trods for, at de vil sidde fast i de stadig voksende bilkøer i myldretimerne.

Det er altså stadig busserne, der må tage det store slæb i byens kollektive trafik. I 2005 kørte 198 millioner i bus, 90 millioner med S-tog, og 36 millioner med metro.

Letbaner bør ind i planlægningen

Det kan undre at letbaner ikke spiller en større rolle i debatten om Københavns fremtidige trafik. Overalt i verdens storbyer erstatter man store buslinier med letbaner.

Rejsehastigheden stiger med op til 40%, og passagertallet stiger mindst 20% på linien. De nye rejsende kommer primært fra bilejerne, der lader bilen stå og dermed bidrager positivt til byernes miljø. Derfor bør letbaner også indgå i planlægningen i København.

/ME og HB


Relaterede nyheder:

Mere metro til 50-60 mia. kr.?

Nye metroplaner står i skærende kontrast til fremtidens trafikbehov i Storkøbenhavn. (19.09.06)

Forhastede Cityring-forventninger

Metro-Ringen får ikke samme passagerpotentiale som den nuværende metro. (06.09.06 opdateret 11.09.06)

Århus skal have moderne letbaner

Både Århus Byråd og Århus Amt er fast besluttet på at forbedre den kollektive trafik med letbaner. (01.09.06)

HURs trafikudvalg om fremtiden

HUR omtaler letbaner som en naturlig del af hovedstadens trafik. (30.06.06)
 

Til top

 

Læs mere her:

Hvad med trafikken før metrocityringen.
(Læs i Dato d. 20.09.06)
Milliarder forsvinder i den kollektive trafik.
(Læs i Dato d. 19.09.06)
København skal være en Metro-metropol.
(Berlingske d. 18.09.06)
Pro et contra.
(Berlingske 18.09.06)
Dansk trafik styrer di-
rekte mod sammenbrud.
(Ingeniøren d. 15.09.06)


 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold