Milliarderne smuldrer i den kollektive trafik
21.09.06
"Metroen i København har kostet cirka 15 milliarder kroner.
- Men der er stort set ikke kommet flere passagerer med byens kollektive
trafik.
Stigningen er kun på én procent", skriver Dato.
Trods milliardinvesteringer i minimetro i København,
er stigningen i passagertallet langt mindre end forventet.
Bilejerne tiltrækkes ikke af den kollektive trafik
I 1999 var antallet af kollektive rejser i bus og S-tog på i alt 322
millioner. Med en investering på 15 milliarder kroner i metro er antallet
af rejser i bus, S-tog og metro i 2005 kun steget med ca. én procent til
324 millioner.
Dermed kan man konstatere, at den københavnske minimetro
ikke tiltrækker bilisterne, og dermed ikke har en positiv virkning
på byens støj- og luftforurening.
Brancheforeningen for Kollektiv Trafik
Brancheforeningen for Kollektiv Trafik, der består af private selskaber
i den kollektive trafik, har set på udviklingen, og foreningens
direktør Per Henriksen udtaler til avisen:
"Det er naturligvis glædeligt, at der sker noget i den kollektive trafik.
Men når man ser på de store milliardinvesteringer, så
vækker det undren, at de ikke flytter mere end tilfældet er. Altså
om man køber ind for dyrt til nogle få millioner passagerer.",
skriver Dato d. 19.09.06.
Trafikkaos i København må reddes af busser
"Kreativiteten fejler ikke noget hos politikerne, når de hjælper med
gode råd til at gøre det nemmere at komme til og fra København
i myldretimerne.", skriver
Dato d. 20.09.06.
Politikerne taler overvejende om milliardprojekter som metrocityringen, underjordiske
P-huse og havnetunnel, men ingen af disse løsninger vil gøre det
lettere for bilejerne at komme ind og ud af København.
Overfladetrafikken må indtil cityringen åbnes så klares af flere
busser, skriver avisen. Dette til trods for, at de vil sidde fast i de stadig
voksende bilkøer i myldretimerne.
Det er altså stadig busserne, der
må tage det store slæb i byens kollektive trafik. I 2005 kørte
198 millioner i bus, 90 millioner med S-tog, og 36 millioner med metro.
Letbaner bør ind i planlægningen
Det kan undre at letbaner ikke spiller en større rolle i debatten om
Københavns fremtidige trafik. Overalt i verdens storbyer erstatter
man store buslinier med letbaner.
Rejsehastigheden stiger med op til 40%, og passagertallet
stiger mindst 20% på linien. De nye rejsende kommer primært
fra bilejerne, der lader bilen stå
og dermed bidrager positivt til byernes miljø. Derfor bør letbaner
også indgå i planlægningen i København.
/ME og HB
Relaterede nyheder:
|
Nye metroplaner står i skærende kontrast til fremtidens trafikbehov
i Storkøbenhavn. (19.09.06)
|
|
Metro-Ringen får ikke samme passagerpotentiale som den
nuværende metro. (06.09.06 opdateret 11.09.06)
|
|
Både Århus Byråd og Århus Amt er fast besluttet på
at forbedre den kollektive trafik med letbaner.
(01.09.06)
|
|
HUR omtaler letbaner som en naturlig del af hovedstadens trafik. (30.06.06)
|
|
|