Letbaner.DK
 
Rapport om fremtidens transport
Nyhed 00199  

Rapport om fremtidens transport i Danmark

Letbanevogn i Strasbourg, Frankrig d. 21.08.2002
Foto: Helge Bay

05.10.06
Center for Trafik og Transport har udarbejdet en rapport "Fremtidsscenarier for Transport i Danmark".

Det er professor Otto Anker Nielsen DTU, adjunkt professor Jens Rørbech, DTU og lektor Alex Landex DTU, som sammen har gennemgået Danmarks fremtidige trafikudvikling i løbet af de næste 25 år.

Af rapporten fremgår det, at bilkøerne vil blive voldsomme omkring vækstcentre som hovedstaden, trekantsområdet, Odense, Ålborg og Århus. Dette scenario, som forskerne selv betragter som mest sandsynligt, vil alene i hovedstadsområdet koste samfundet 15 milliarder kroner årligt i spildt rejsetid.

Trafikforskerne har tegnet fire mulige scenarier over trafiksituationen om 25 år.
Regionalisering, hvor spredt byudvikling dæmper trafikken, fordi regeringen flytter aktiviteter ud i landet, og der indføres bompenge i København
Fremkommelighed og mobilitet i højsædet, med en offensiv investeringsstrategi, og med massive investeringer i højhastighedstog og vejbyggeri.
Den miljøvenlige vej, med miljøet i fokus, og med store offentlige trafikinvesteringer, samtidig med at roadpricing styrer vejtrafikken.
Bilens guldalder, hvor vejanlæg prioriteres frem for offentlige transportmidler.

Letbaner og mere metro

I de første tre scenarier peger trafikforskerne på, at der i København bør anlægges flere letbaneanlæg og udvidet metro. Ser man nærmere på disse to kollektive trafikinvesteringer, foreslås følgende:

Letbanelinier:

Herlev - Nørrebrogade - Amagerbrogade - Dragør
Ring 2-letbane: Nærum - Gladsaxe Trafikplads - Avedøre Holme
Nørreport - Lyngbyvej - Nærum, med mulighed for forlængelse til Vedbæk
Nørreport - Tagensvej - Søborg Hovedgade

Metrolinier:

Det forudsættes, at Metro Cityringen færdiggøres
Forlængelse fra Vanløse til Rødovre
En gren af metroen til Sydhavnen og Ny Ellebjerg station
Østerport - via Nordhavnen til Holmen og videre ad den eksisterende metro til Kastrup

Flere af letbaneforslagene indgår allerede i Letbaner.DKs Trafikplan København (vist med link øverst til hjøre).
Det gælder strækningerne Herlev - Nørrebrogade - Amagerbrogade og Nørreport - Lyngbyvej - Lundtofte.

Trafikkommission nedsat af magasinet Ingeniøren

Rapporten er ment som inspiration for den nye Trafikkommission, som nyhedsmagasinet Ingeniøren har nedsat. Trafikkommissionen skal være operativ og hurtig, og skal allerede have udført sin opgave om otte uger.

Ingeniørens Trafikkommission er igen tænkt som en hjælp til Infrastrukturkommission, som Transportministeriet nedsætter i løbet af kort tid.

/ME


Download

Rapporten om fremtidens transport kan downloades her:
Fremtidsscenarier for transport i Danmark - (Pdf 1,3 Mb)


Relaterede nyheder:

Infrastrukturkommissionen

Infrastrukturkommissionen består af forskere inden for transport og økonomi samt transportorganisationer og erhverv. (06.11.06).

338 mia. kan fjerne trængslen

Bompenge, højhastighedstog, letbaner og koncentreret byudvikling omkring stationerne kan afhjælpe det stigende trafikkaos. (16.10.06).

Stockholm stemte ja til bompenge

- men uden mere kollektiv trafik havde forsøget sandsynligvis ikke haft effekt. (22.09.06)

Århus skal have moderne letbaner

Både Århus Byråd og Århus Amt er fast besluttet på at forbedre den kollektive trafik med letbaner. (01.09.06)

Letbaneløsninger skal med i trafikforliget

Mens vi venter på København-Ringsted, må der være råderum til investering i letbaner - JP Kbh. (09.07.06).

HURs trafikudvalg om fremtiden

HUR omtaler letbaner som en naturlig del af hovedstadens trafik. (30.06.06)

Pendlernes problemer vil fortsætte

Roskilde Amt har offentliggjort rapport der viser at spildtiden er steget 48 pct. på et år. (10.04.06).

Trafikplan København

På baggrund af beslutningen om at udvide metroen, har Letbaner.DK udarbejdet et forslag til fødelinier. (30.03.06).
Gå til menuen i toppen

Til top

Læs mere fra menuen øverst til venstre.
 

Trafikplan København Læs bl.a. Trafikplan København her
     

og andre publikationer

Download Ingeniørens Trafikrapport her.
(Ingeniøren sept. 2006)
Prisen for at undgå trafikalt kaos 200 mia kr.
(Berlingske d. 09.11.06)
Regeringen beskyldes for nøl.
(Berlingske d. 09.11.06)
Sådan får hollænderne plads i trafikken.
(DR Tema nov. 2006)
Regeringen nedsætter infrastrukturkommission.
(Ingeniøren 02.11.06)
Infrastrukturkommission og konference skal danne grundlag for ny trafikplan
(TRM d. 02.11.06)
Bygningsingeniør skal redde os fra trafikkaos.
(Ingeniøren 31.10.06)
338 mia. kr. for at fjerne trængsel i Danmark. (Ingeniøren d. 13.10.06)
Danske trafikinvesterin-ger halter (Transport-magasinet d. 09.10.06)
Trafikkaos koster milliarder. (DR Penge
d. 05.10.06)
Økonomernes drøm er et politisk mareridt.
(Ingeniøren d. 29.09.06)
Ingeniøren nedsætter trafikkommission.
(Ingeniøren d. 29.09.06)
Dansk trafik styrer di-
rekte mod sammenbrud.
(Ingeniøren d. 15.09.06)
K: Ny kommission skal slagte trafikkøer.
(Berlingske d. 11.08.06)
Ny vægt bag krav om Letbane langs Ring 3.
(DR Kbh d. 24.05.06)
Leder:
Sporene skræmmer.

(Ingeniøren d. 30.06.06)


 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold Opdateret 11.01.07