Letbaner.DK
 
Derfor skuffer Metroen
Nyhed 00207  

Derfor skuffer Metroen

Metrotog på Vestamager, København, Foto: Helge Bay
Metrotog på Vestamager, København

 
20.11.06
"Metroen skuffer stadig", kan man læse i dagspressen d. 16.11.06. Den har stadig ikke det passagertal, som Ørestadsselskabet forventer trods flere nedjusteringer.

Men enkeltprojekter som Københavns metro kan ikke styrke den kollektive trafik alene og tiltrække mange nye kollektive rejsende. Fire år efter metroen åbnede i 2002 er den kollektive trafik i København kun steget med ca. 1%

Investeringen på 18 mia. kr. har altså hverken givet færre biler eller mindre forurening. Det er netop disse to områder, som andre byer i Europa har succes med i disse år, når de investerer i kollektiv trafik.

Mange byer har anlagt letbaner til afløsning af buslinier med succes. Det er en udvikling, som politikerne i Århus allerede har taget højde for i den kollektive trafikplanlægning.

Planredegørelse

Behovet for effektive fødelinier til Metrocityringen belyses i Planredegørelsen for Københavns Kommune 2005, hvor højklassede fødelinier anbefales for at sikre cityringens succes.

Planredegørelsen påviser også, at en stribe mellemstore byer i Europa, på størrelse med København, alle har letbaner.

Klik på illustration for stor visning:
Indbyggertal for en række mellemstore Europæiske byer med letbaner
Planredegørelsen fra Københavns Kommune 2005 påviser, at en stribe mellemstore byer i Europa, på størrelse med København, alle har letbaner.

Nye letbaner i udlandet

I Lyon, der er på størrelse med København, er den kollektive trafik steget med 25% siden indførelsen af to letbanelinier, selv om byen i forvejen har fire metrolinier.

I Montpellier, der er på størrelse med Århus, er antallet af kollektivt rejsende stege med 80% på fem år efter indførelse af letbaner. Begge byer åbnede deres første letbane i år 2000.

Der er stort set ikke nogen mellemstore byer i Europa på størrelse med København, der har investeret i metro - uden også at investere i letbaner.

/ME


Relaterede nyheder:

Århus letbane har fået blåt stempel

Trafikaftalen har givet Århus en VVM-analyse og et begrundet håb om støtte til det videre projekt. (30.10.06).

Misinformation om metroen

Berlingske Tidende skriver at "Metroen i København har givet den kollektive trafik en passagerfremgang på 20%"
Det er KUN 1%!
(26.09.06)

Forhastede Cityring-forventninger

Metro-Ringen får ikke samme passagerpotentiale som den nuværende metro. (06.09.06)

Ny letbane i Mulhouse skal hæve livskvaliteten

Præsident Chirac indviede ny letbane, der skal forhindre trafikpropper og hæve livskvaliteten i Mulhouse. (06.07.06)

Planredegørelse for København er nu offentliggjort

Københavns overborgmester Lars Engberg (S) peger på mere metro. (05.04.05)
Gå til menuen i toppen

Til top

Læs mere fra menuen øverst til venstre.
 

Læs mere her:

Ikke passagerer nok i metroen.
(DR Penge 16.11.06)
Metroen på vej mod dyb gæld.
(AUC d. 09.10.06)
Metroen mangler passagerer.
(Ørest.s. 11.08.05)
Metroen mangler passagerer.
(Metro d. 10.07.04)
Metroen mangler igen passagerer.
(Kbh. Kom. 12.11.03)


 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold Opdateret 11.05.11