Derfor skuffer Metroen
Metrotog på Vestamager, København
20.11.06
"Metroen skuffer stadig", kan man læse i dagspressen d. 16.11.06. Den har
stadig ikke det passagertal, som Ørestadsselskabet forventer trods flere
nedjusteringer.
Men enkeltprojekter som Københavns metro kan ikke styrke den kollektive
trafik alene og tiltrække mange nye kollektive rejsende. Fire år
efter metroen åbnede i 2002 er den kollektive trafik i København
kun steget med ca. 1%
Investeringen på 18 mia. kr. har altså hverken givet færre biler
eller mindre forurening. Det er netop disse to områder, som andre byer i Europa
har succes med i disse år, når de investerer i kollektiv trafik.
Mange byer har
anlagt letbaner til afløsning af buslinier med succes. Det er en udvikling,
som politikerne i Århus allerede har taget højde for i den kollektive
trafikplanlægning.
Planredegørelse
Behovet for effektive fødelinier til Metrocityringen belyses i
Planredegørelsen for Københavns Kommune 2005, hvor højklassede
fødelinier anbefales for at sikre cityringens succes.
Planredegørelsen påviser også, at en stribe mellemstore byer
i Europa, på størrelse med København, alle har letbaner.
|