Eksperter anbefaler letbane til Brønshøj
Nyt 45 m langt letbanetog (Flexity Classic) til 260
passagerer d. 16.07.04 Dresden, Tyskland.
25.11.06
Hellere en hurtig og billig letbane mod Brønshøj end en dyr
metroforgrening,
skriver Ingeniøren d. 17/11
Selv om tidligere rapporter fra trafikforskere og rådgivende
ingeniørfirmaer peger på en letbaneløsning i København
ad Nørrebrogade mod Brønshøj og Ring 3, har
Ørestadssel-skabet foreslået, at en metroafgrening mod
Brønshøj indgår som en tilvalgsmulighed i forbindelse
med anlæg af Metrocityringen.
Det betyder, at en politisk beslutning om denne afgrening skal tages senest i
efteråret 2007, således, at et afgreningskammer ved Nørrebro
Station kan indgå i en kommende VVM-procedure for Cityringen. Dermed kan
Ørestadsselskabet sikre sig en udbygning af metroen på denne strækning,
selv om det først bliver om 15-20 år.
Afgreningskammer til 200 mill. undersøges
Alene afgreningskammeret vil fordyre Metrocityringen med ca. 200 mio.kr., og denne
udgift skal i givet fald betales af Københavns kommunes skatteydere. For det
beløb kunne man bygge en letbane fra Nørrebro Station ad den brede
Frederikssundsvej til Bellahøj på få år.
Som beslutningsgrundlag for metroafgreningen skal der udarbejdes en undersøgelse,
der forankres i Center for Byudvikling, og gennemføres i samarbejde med Vej &
Park ved hjælp af eksterne konsulenter: TetraPlan, Cowi og Niras/Rambøll.
Undersøgelsen koster 1,2 mio. kr. og gennemføres i to faser: En
screeningsfase, der identificerer alle mulige linjeføringer og analyserer
dem i forhold til antallet af mål og sammenhængen i det kollektive
trafiksystem. Denne fase påregnes gennemført i november og december
måned 2006.
Derefter skal de relevante alternativer til den fremtidige trafikbetjening af den
nordvestlige sektor i form af letbaner eller højklassede busløsninger
undersøges. Anlægsøkonomien vurderes på grundlag af
enhedspriser, og såvel driftsøkonomi som samfundsøkonomi
belyses oversigtligt for de udvalgte løsninger. Dette arbejde
påregnes gennemført i perioden januar til april 2007, og der
stiles efter, at rapporten kan forelægges inden sommeren 2007.
Standsningssted i det centale Dresden, Tyskland.
Af hensyn til det videre arbejde med planlægning, projektering og
anlæg af Cityringen foreslår Københavns kommune, at
Borgerrepræsentationen senest i efteråret 2007 bør
træffe beslutning om en eventuel etablering af afgreningskammeret.
Tidligere rapporter peger på en letbaneløsning
I Projekt Basisnet fra 1999 blev en højklasset betjening af dette område
foreslået som sporvogn fra Brønshøj og Gladsaxe ad
Nørrebrogade til City, eventuelt i forbindelse med en cityring.
Alternativet var en højklasset busforbindelse.
I Planredegørelsen for den kollektive trafik i København
fra 2005 belystes de principielle muligheder for effektive fødelinjer
til den kommende Cityring. Endvidere omtaler redegørelsen anlæg
af en letbanelinje fra City gennem Nørrebrogade med mulighed for
forlængelse til Brønshøj/Husum - en løsning,
der ikke er afhængig af systemvalget for en Cityring.
I rapporten "Fremtidsscenarier for transport i Danmark" fra 2006, udarbejdet
af tre trafikforskere fra Center for Trafik og Transport på DTU,
foreslås også en letbaneløsning fra Herlev/Brønshøj
ad Nørrebrogade til City med forlængelse helt til Dragør.
Det eneste sted, hvor man direkte peger på en metroløsning
fra Nørrebro Station mod Brønshøj er i Udredningen
om Cityringen, udarbejdet af Ørestadsselskabet i 2005.
Reel sagsbehandling ønskes
Planredegørelsen for den kollektive trafik i København viste,
at letbaneløsninger på afgørende måder kan løse
de samme trafikale problemer som den københavnske metro, og at letbaner
derudover kan bruges som anledning til at miljøforbedre byrummet.
Københavns kommune skrev dog selv konklusionen, og her blev mange af
rapportens resultater om en eventuel letbaneløsning fejlfortolket til
fordel for en metroløsning. Og det var denne konklusion, der alene
blev offentliggjort til pressen og politikerne.
Hvis kommunen ønsker at vise deres objektive troværdighed i
forhold til eksperternes råd, bør konklusionen af den nye
undersøgelse om en metroafgrening mod Brønshøj, samt
de relevante alternativer denne gang skrives uvildigt af de eksterne
konsulenter, der også udarbejder rapporten.
/ME
|