Metrocityringen er vedtaget, men..
08.06.07
Vedtagelsen af metrocityringen til 15 millarder kroner, samt Transportministeriets nye rapport
har allerede givet mange interessante reaktioner hos forskere og politikere.
Cityringen blev fredag d. 01.06.07 vedtaget i Folketinget ved 3. behandling, som et ud
af henved 40 forslag umiddelbart før sommerferien. Det skete med et bredt flertal
bestående af regeringen, Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre,
Socialdemokraterne og SF.
Letbaner.DK ser vedtagelsen af metrocityringen som en forventelig beslutning, der
forhåbentlig kan blive til stor gavn for Københavns pendlere,
når den engang bliver færdig.
Desværre nok efter lige så forventelige forlængelser af byggeperioden og
overskridelser af budgettet, men lad os nu se.
Risikabelt
I rapporten "Trafikale Udfordringer i Hovedstadsområdet", der blev udsendt
af Transportministeriet mandag d. 04.06.07 (omtalt i næste nyhed),
peges der på, at metrocityringen forventes at løfte det fremtidige behov
for kollektiv trafik i Hovedstaden.
Men letbaner nævnes ikke med ét ord.
Alligevel erkender Transportministeren i Berlingske Tidende d. 01.06.07 at:
"Anlægget af Cityringen er en stor opgave, der
strækker sig over en længere årrække og - det vil jeg ikke
lægge skjul på - indeholder flere risici, siger transportminister
Flemming Hansen (K)".
Storstilet satsning på letbaner
Berlingske Tidende starter i en anden artikle "Trængsel er en by i Ungarn" d.
04.06.07 med at bagatellisere vores trafikproblemer ved at fremdrage en række
europæiske byer, hvor trængslen angiveligt er værre.
Transportministerens nye dystre rapport tages dog mere alvorligt af avisen end af
rapporten selv. Blandt andet fortolkes trafikøkonom Uffe Jacobsens
udtalelser således:
Der skal en hel ny strategi til, hvis mobiliteten skal forbedres.
Han peger på en storstilet satsning på
letbaner, der løser det samme som Metroen, men er ekstremt billigere
samt trængselsafgifter eller andre afgifter,
som får flere bilister til at skifte til kollektiv trafik.
»Man kan ikke investere sig ud af Københavns trafikproblemer. Men ved at anvende pengene
rigtigt og også have viljen til at gribe ind over for folks transportvalg kan man komme
et langt stykke,« siger Uffe Jacobsen til Berlingske Tidende.
En letbane nordpå, tak
DR Nyheder skriver d. 03.06.07 at Transportminister Flemming Hansen endnu holder regeringens
investeringsvilje skjult, men lægger op til løsninger, som skal træffes i
samarbejde med regionens kommuner.
"Og både i Ishøj og Furesø, der ligger i hver sin ende
af hovedstadsområdet, er der enighed om, hvilke problemer, de har
brug for at få løst.
Furesøs borgmester Jesper Bach (V) siger:
- Hvis man skal på tværs af hovedstadsområdet, så er
der ikke noget ordentligt net. Så vi skal alle ind omkring København,
og det er jo uhensigtsmæssigt."
Ishøj ønsker Ring 3 letbanen
"Og Ishøjs socialdemokratiske borgmester Ole Bjørstorp er enig.
Og han har flere ønsker:
- En letbane op nordpå mod Lyngby. Og vi har også et ønske om, at
Ring 5, der blev påbegyndt i Tåstrup men aldrig gjort færdig,
bliver fuldført. Det ville kunne aflaste de store problemer på
de andre ringveje, siger altså Ole Bjørstorp.
Spørger man trafikforsker Per Homann Jespersen fra Roskilde Universitets
Center, hvor man
skal starte med at løse problemerne, er han ikke i tvivl:
- Det er begrænset, hvor meget man kan opnå ved at udvide vejene.
Derfor bliver man nødt til at prioritere jernbanerne, få dem til at
virke og udbygge kapaci-teten ud og ind af København" skriver DR Nyheder.
/HB
Relaterede nyheder:
|