Odense vil have letbane-net

Letbane på Strasbourgs hovedstrøg.
16.01.08
Odense Kommune og FynBus har sammen lavet en skitse til, hvordan et letbane-net kan se ud.
Når Odenses borgmester Jan Boye (K) tænder det lange lys, ser han i år
2018 en såkaldt letbane i Odense - populært sagt: en moderne sporvogn, skriver
Fyns Stiftstidende d. 15.01.08.
Odense Kommune har sammen med FynBus lavet den første skitse til, hvordan et letbanenet kan se ud.
En oplagt rute for en støjsvag el-drevet letbane vil være fra centrum og til SDU Odense og
et måske kommende universitetshospital tæt på motorvejen i den sydøstlige
del af byen, skriver avisen.
Jan Boye understreger, at Odense ikke alene kan betale.
- Det er vigtigt, at vi nu fortæller regering og Folketing, at landets tredjestørste by også skal
være med, når staten bruger penge til den fremtidige infrastruktur, siger borgmesteren.
Han vil forsøge at få partifællen, transportminister Carina Christensen, og
trafikordførerne i Folketinget med på idéen.
Bilfri bykerne
Jan Boye mener, det er tvingende nødvendigt at gøre det mere tillokkende at bruge
offentlige transportmidler.
- Vi har et mål om at gøre bykernen bilfri og omdanne Odense til den første
større CO2-neutrale by i verden. Da vil en letbane om otte-ti år være et
vigtigt redskab, siger borgmesteren.
- En letbane er nutidens sporvogn, der drives af elektricitet og dermed er miljørigtig
i modsætning til dieseldrevne busser. Letbanen kan transportere kunderne hurtigt og komfortabelt
og vil især være en gevinst, når mange mennesker skal flyttes frem og tilbage,
for eksempel til universitetet, siger Jan Boye.
En vision for Odense
De Konservatives største støtteparti, Venstre, er helt med på tankerne,
som kaldes "en god vision for Odense".
- Vi skal have nedbragt luftforureningen, og med den stigende trafik er det tvingende nødvendigt
at bruge mindre benzin og diesel og mere elektricitet, når vi skal transportere folk rundt
i de store byer, siger byrådsmedlem Lars Chr. Lilleholt (V), der gerne ser eldrevne bybusser
i Odense som en forløber for en letbane.
Venstremanden, der også sidder i Folketinget, tror på, at staten vil bidrage
økonomisk, fordi Folketinget har fokus på, at forureningen ikke mindst i
byområder skal nedbringes, skriver Fyns Stiftstidende.
Notat om letbaner i Odense
Ingeniøren skriver at Cowi har skrevet det første udkast til, hvordan Odense kan få
flere linjer med letbaner, men staten må betale milliard-regningen, mener borgmesteren.
Notatet indeholder ingen beregning af, hvor meget det vil koste at anlægge letbanen, men giver
en skitse over strækninger på i alt 30 kilometer, hvor sporvognene kan køre.
Notatet nævner i stedet, at en række byer i først og fremmest Central- og Sydeuropa
investerer milliarder af kroner i moderne sporvogne. Det sker enten i form af letbaner, som på
nogle strækninger kan køre på almindelige togskinner, eller i form af skinnestyrede
busser, som også kan køre på almindelige veje. Sidstnævnte er der dog ingen
erfaringer med i det nordiske klima.
Ingen finansiering endnu
»Selve anlægget af en letbane er en så stor investering, at den bør indgå i
statens prioriteringer, når Danmarks transportinfrastruktur skal endeligt fastlægges,« siger han.
Der kan borgmesteren dog vise sig at være en postgang for sent ude. Infrastrukturkommissionens
rapport, der udkom i sidste uge, anbefaler specifikt en letbane i Århus, men ikke i Odense,
slutter Ingeniøren.
Kilde: Fyns Stiftstidende og Ingeniøren /HB
Relaterede nyheder:
|