Bus på Kgs. Nytorv, København
Masseflugt fra byernes busser
30.05.08
Skal passagerflugten fra kollektiv trafik i byerne standses,
må der bygges letbaner og indføres hurtigbusser, skriver Berlingske
d. 19.05.08.
Avisen skriver:
"Stik imod regeringens intention flygter passagererne ud af busserne. Nye tal viser, at udviklingen
vil tage fart. Det kan føre til nedskæringer i antallet af ruter.
Regeringens erklærede mål, om at flere danskere skal parkere bilen og i stedet benytte
kollektiv trafik i de store bysamfund, er slået fejl. Antallet af buspassagerer i
hovedstadsområdet er i frit fald, fremgår det af en ny prognose fra busselskabet Movia.
Alt peger på, at det vil blive stadig værre de næste år. Sidste år valgte
syv millioner rejsende alene i hovedstadsområdet at trykke stop og stige af bussen. Og ifølge
en ny dyster prognose vil en »betydelig del« af de 196 millioner passagerer, der blev tilbage, gøre
dem følge næste år.
Stik imod regeringens intentioner flygter hovedparten af de frafaldne buspassagerer over i biler. Det skader
ikke bare miljøet og forværrer travlheden på de i forvejen overfyldte veje – det tvinger
også kommunerne til at hvæsse sparekniven og gennemføre yderligere nedskæringer i
bustrafikken", skriver Berlingske.
DTU Transport mener
»Det er op ad bakke for bustrafikken. Bilejerskabet stiger, fordi vi bliver rigere, mens bustrafikken
falder. Der er skåret i udbuddet, og der har været store prisstigninger på billetter,«
siger professor ved DTU-Transport på Danmarks Tekniske Universitet Otto Anker Nielsen til Berlingske.
Regeringen har slået meget på at styrke den kollektive trafik. Er det så bare tomme ord?
»Det er det indtil videre. Men nu er regeringen i gang med at lave en investeringsplan, så der kan ske
noget. Pendlere vil kun køre med busser, hvis de kører hurtigt, har mange afgange og har gode
korrespondancer med tog,« siger Otto Anker Nielsen til Berlingske.
Letbaner og Hurtigbusser
Hvis passagerflugten fra den kollektive trafik i de store byområder skal standses, skal der bygges
letbaner og indføres hurtigbusser, fortsætter Berlingske Tidende dagen efter. Problemet er bare,
at ingen ønsker at betale regningen.
Bumlebusser, der tøffer igennem tilproppede storbygader med en gennemsnitsfart på 11 km/t, er
en af de væsentligste årsager til, at passagererne flygter fra den kollektive trafik i
hovedstadsområdet samt Århus, Odense og Aalborg.
Både politikere og trafikselskaber er enige om, at der skal indsættes hurtigbusser og bygges
letbaner i tætbebyggede områder, hvis regeringen vil have indfriet det erklærede
mål om, at flere danskere skal parkere bilen og benytte kollektiv trafik i de store byer.
»Det er klart min opfattelse, at en løsning af trafikspørgsmålet i høj grad
består i, at vi får en så attraktiv kollektiv trafik, at folk tager bus eller tog. For
vi kan ikke løse de kommende års transport alene ved en udbygning af privatbilismen,« siger
Anders Fogh Rasmussen.
Ønske om letbaner
Den konservative trafikordfører, Henriette Kjær, håber, at letbanen får et dansk
gennembrud i Århus, Odense og Aalborg samt i Ring 3-korridoren i hovedstadsområdet, hvor den
kollektive trafik i dag kun har en markedsandel på to-tre procent.
Også SF samt Socialdemokraternes trafikordfører, Magnus Heunicke, vil have bygget letbaner
og indført hurtigbusser.
Finansieringen af bybustrafikken halter
Under overskriften "Passagerer gider ikke bumlebusser" skriver Berlingske d. 20.05.08 at prisen på
brændstof presser de i forvejen trængte busselskaber.
"Professor i arkitektur og planlægning ved Aalborg Universitet Henrik Harder udtaler: »Kommunerne
står tilbage med udgifterne til stort set al bustrafik, og lokale politikere skal sikre dækning
til dette område i konkurrence med penge til ældre, børn og veje. I den forbindelse
er det jo indlysende, hvem taberen bliver,« siger han til Berlingske.
Det betyder at mange buspassagerer i hovedstadsområdet, Århus og Aalborg fra næste
år må affinde sig med at busserne kører sjældnere eller bidrage til miljøbelastningen
ved at købe sig en bil.
/HB
Relaterede nyheder:
|