Letbaner.DK
 
Masseflugt fra busser
Nyhed 00295  

Bus på Kgs. Nytorv, København
d. 05.05.03.  Foto: Helge Bay
Bus på Kgs. Nytorv, København
 

Masseflugt fra byernes busser

 
30.05.08
Skal passagerflugten fra kollektiv trafik i byerne standses, må der bygges letbaner og indføres hurtigbusser, skriver Berlingske d. 19.05.08.

Avisen skriver:
"Stik imod regeringens intention flygter passagererne ud af busserne. Nye tal viser, at udviklingen vil tage fart. Det kan føre til nedskæringer i antallet af ruter.

Regeringens erklærede mål, om at flere danskere skal parkere bilen og i stedet benytte kollektiv trafik i de store bysamfund, er slået fejl. Antallet af buspassagerer i hovedstadsområdet er i frit fald, fremgår det af en ny prognose fra busselskabet Movia.

Alt peger på, at det vil blive stadig værre de næste år. Sidste år valgte syv millioner rejsende alene i hovedstadsområdet at trykke stop og stige af bussen. Og ifølge en ny dyster prognose vil en »betydelig del« af de 196 millioner passagerer, der blev tilbage, gøre dem følge næste år.

Stik imod regeringens intentioner flygter hovedparten af de frafaldne buspassagerer over i biler. Det skader ikke bare miljøet og forværrer travlheden på de i forvejen overfyldte veje – det tvinger også kommunerne til at hvæsse sparekniven og gennemføre yderligere nedskæringer i bustrafikken", skriver Berlingske.

DTU Transport mener

»Det er op ad bakke for bustrafikken. Bilejerskabet stiger, fordi vi bliver rigere, mens bustrafikken falder. Der er skåret i udbuddet, og der har været store prisstigninger på billetter,« siger professor ved DTU-Transport på Danmarks Tekniske Universitet Otto Anker Nielsen til Berlingske.

Regeringen har slået meget på at styrke den kollektive trafik. Er det så bare tomme ord?

»Det er det indtil videre. Men nu er regeringen i gang med at lave en investeringsplan, så der kan ske noget. Pendlere vil kun køre med busser, hvis de kører hurtigt, har mange afgange og har gode korrespondancer med tog,« siger Otto Anker Nielsen til Berlingske.

Letbaner og Hurtigbusser

Hvis passagerflugten fra den kollektive trafik i de store byområder skal standses, skal der bygges letbaner og indføres hurtigbusser, fortsætter Berlingske Tidende dagen efter. Problemet er bare, at ingen ønsker at betale regningen.

Bumlebusser, der tøffer igennem tilproppede storbygader med en gennemsnitsfart på 11 km/t, er en af de væsentligste årsager til, at passagererne flygter fra den kollektive trafik i hovedstadsområdet samt Århus, Odense og Aalborg.

Både politikere og trafikselskaber er enige om, at der skal indsættes hurtigbusser og bygges letbaner i tætbebyggede områder, hvis regeringen vil have indfriet det erklærede mål om, at flere danskere skal parkere bilen og benytte kollektiv trafik i de store byer.

»Det er klart min opfattelse, at en løsning af trafikspørgsmålet i høj grad består i, at vi får en så attraktiv kollektiv trafik, at folk tager bus eller tog. For vi kan ikke løse de kommende års transport alene ved en udbygning af privatbilismen,« siger Anders Fogh Rasmussen.

Ønske om letbaner

Den konservative trafikordfører, Henriette Kjær, håber, at letbanen får et dansk gennembrud i Århus, Odense og Aalborg samt i Ring 3-korridoren i hovedstadsområdet, hvor den kollektive trafik i dag kun har en markedsandel på to-tre procent.

Også SF samt Socialdemokraternes trafikordfører, Magnus Heunicke, vil have bygget letbaner og indført hurtigbusser.

Finansieringen af bybustrafikken halter

Under overskriften "Passagerer gider ikke bumlebusser" skriver Berlingske d. 20.05.08 at prisen på brændstof presser de i forvejen trængte busselskaber.

"Professor i arkitektur og planlægning ved Aalborg Universitet Henrik Harder udtaler: »Kommunerne står tilbage med udgifterne til stort set al bustrafik, og lokale politikere skal sikre dækning til dette område i konkurrence med penge til ældre, børn og veje. I den forbindelse er det jo indlysende, hvem taberen bliver,« siger han til Berlingske.

Det betyder at mange buspassagerer i hovedstadsområdet, Århus og Aalborg fra næste år må affinde sig med at busserne kører sjældnere eller bidrage til miljøbelastningen ved at købe sig en bil.

/HB


Relaterede nyheder:

Ny regional udviklingsplan

Region Hovedstaden anbefaler Ring 3 letbanen og foreslår yderligere to letbaner ind til København. (06.04.08)
Gå til menuen i toppen

Til top

Læs mere fra menuen øverst til venstre.
   
 

Den konservative trafikordfører, Henriette Kjær, håber, at letbanen får et dansk gennembrud i Århus, Odense og Aalborg samt i Ring 3-korridoren i hovedstaden, hvor den kollektive trafik i dag kun har en markeds andel på to-tre procent.

Også SF samt S's trafikordfører, Magnus Heunicke, vil have bygget letbaner og indført hurtigbusser.

/Berlingske

 
 

Læs mere her:

Passagerer gider ikke bumlebusser.
(Berlingske 21.05.08)
Masseflugt fra landets bybusser.
(Berlingske 20.05.08)
Region vil rette busruter ud.
(Berlingske 20.05.08)
Masseflugt fra bybusser.
(Berlingske 19.05.08)


 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold