Letbaner.DK
 
Letbaner i Aalborg foreslået
Nyhed 00297  

Letbanevogn fra Saarbrücken, Tyskland
Sporvogn i Berlin. Foto: Helge Bay
 

Letbaner i Aalborg foreslået

 
11.06.08
S-vælgerforening vil have indført letbaner på skinner i Aalborg, skriver Nordjyske d. 25.05.08

Letbaner kan være den løsning, der gør køerne mindre og giver den kollektive trafik en opblomstring, mener den Socialdemokratiske vælgerforening i Aalborg Centrum ifølge avisen.

De har udarbejdet et oplæg, som foreningen vil have teknisk forvaltning til at undersøge konsekvenserne af. Beregninger skal vise, hvad det vil koste at indføre letbaner. Socialdemokraterne lægger vægt på, at letbaner er væsentligt mere komfortable og hurtigere end bybusser.

Jeg tror, letbaner kan blive Nordjyllands Trafikselskab's chance for at overleve, siger ét af vælgerforeningens medlemmer, byrådsmedlem Arne Schade til 'Nordjyske'.

To strækninger

I første omgang har vælgerforeningen kig på to strækninger til letbaner:

1. etape skal skabe forbindelse mellem centrum og City Syd og centrum og lufthavnen. Skinner til en letbanelinie kan kobles på nærbanen ved at lave en streng fra den eksisterende nærbane til Shoppen i City Syd og en streng fra nærbanen til lufthavnen.

2. etape skal være et letbanelinje fra centrum til universitetsområdet, hvor Gigantium, svømmehal og måske et kommende sygehus trækker folk til. Letbanen skal gå fra et område ved Kennedy Arkaden via Jyllandsgade og Sohngårdsholmsvej, forklarer Arne Schade til avisen.

Transportminister spørges

På baggrund af denne artikel skriver Nordjyske dagen efter, at folketingsmedlem Rasmus Prehn (S) stiller et 20-spørgsmål til transportminister Carina Christensen (K) om hendes holdning til den type transportmiddel.

Tidligere ide

Aalborg kommune har tidligere beskrevet en vision om et nyt højklasset transportmiddel i Aalborg: En sporbus, en mellemting imellem bus og letbane. Sådanne spor-guidede busser findes i dag kun få steder primært i Frankrig, men erfaringerne er blandede.

Visionen beskriver en mulig linieføring igennem Aalborg, der adskiller sig noget fra de nu foreslåede letbaner.

Udviklingsplanen fra år 2000 blev skrevet af Infrastrukturudvalget i Nordjylland. Et samarbejde imellem Aalborg Kommune, Nordjyllands Amt og Trafikministeriet.

NT-bus ved Aalborg H
NT-bus ved Aalborg H. Foto: Helge Bay
 

Bybusser er inde i en ond cirkel

Nordjylland har lige nu, som i de større byer i landet, et alvorligt problem med den kollektive bustrafik. Nordjyske skriver d. 31.05.08 at Trafikselskabet NT talte passagerer i uge 40 sidste år med bl.a. følgende skuffende resultater:

I Hjørring stiger 12 passagerer på bybussen i snit, men hver fjerde bus har faktisk kun fem eller færre påstigninger. De to bedst besatte afgange havde hver 36 påstigninger.

- Bybusserne er et område, der er under pres. Det er det også i Aalborg. 10.000 kroners-spørgsmålet er, om tiden er løbet fra bybusserne, siger Ole Ørnbøl (S), formand for udvalget for teknik og veje til Nordjyske.

- Det er billetprisen og de færre afgange, der er skyld i faldet i passagertallet, og jeg ved at prisen nu igen stiger med 3,2 procent. Det er noget hø. Vi har set hver eneste gang prisen stiger, at passagertallet falder, påpeger Ole Ørnbøl overfor avisen.

/HB


Download og læs om kommunens vision om en sporbus/"gummisporvogn" fra år 2000.
Se side 18 i
Udvikling af infrastrukturen i Aalborg-området
Nordjyllands Infrastrukturudvalg, juni 2000. (Pdf 3 Mb)


Gå til menuen i toppen

Til top

Læs mere fra menuen øverst til venstre.
   

"Jeg tror, letbaner kan blive Nordjyllands Trafikselskab's chance for at overleve.".

/Byrådsmedlem Arne Schade til 'Nordjyske'

 
 

Læs mere her:

Letbaner kan blive den kollektive trafiks redning.
(Nordjyske 25.05.08)
Prehn spørger om letbaner.
(Nordjyske 26.05.08)
Busser er næsten tomme.
(Nordjyske 31.05.08)
Udvikling af infrastrukturen i Aalborg-området.
(Infrastrukturudvalget, juni 2000, se s. 18)


 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold Links opdateret 01.12.09