Letbaner.DK
 
Nu skal der ryddes op
Nyhed 00304  

Klima- og energiminister Connie Hedegaard
Klima- og energiminister Connie Hedegaard
Foto: Jakob Dall

 

Nu skal der ryddes op

 
06.08.08
Klima- og energiminister Connie Hedegaard vil have orden i eget hus inden klimatopmødet i København 2009.

Det fremgår af en artikel i Berlingske Tidende den 29. juni 2008. Trafikken er i disse år årsag til ca. 25% af landets CO2 udledning.

"Før man skal have gæster, må man se at få ryddet op", udtaler ministeren.

Men hvordan skal man få ryddet op i trafikkens miljøproblemer på et år, således at det matcher med de mange udenlandske initiativer i EU?

I EU investeres i miljøvenlige el-tog på landsplan, og i forureningsfri letbaner i de større byer med tilhørende gratis parkering.

Begge dele tiltrækker bilister og flypassagerer i stor udstrækning. Især vil deltagerne fra Frankrig kunne deltage med god samvittighed i klimakonferencen, fordi landets forurenende fly- og biltrafik mister markedsandele til hurtige effektive el-tog.

Desuden er biltrafikken i flere større byer faldet med 25% hvor letbaner har erstattet busser.

Danmark har ingen overordnede planer

Klimakonferencens deltagere vil erfare, at man i værtslandet ingen overordnede planer har for at nedbringe luftforureningen fra trafikken.

Her vil deltagerne opleve, at dieseltogene oser lystigt rundt på ca. 2/3 af de danske togskinner, også på strækninger, der i forvejen er elektrificerede. Og nye investeringer foretages alene i dieseltog.

I byerne oser busserne rundt som det eneste kollektive trafikmiddel i gadeplan. Alt imens står lokalpolitikerne i Århus, Odense, Ålborg og på Københavns Vestegn i kø for at få etableret den mest økonomiske og miljøvenlige kollektive bytrafikform, letbaner, der tiltrækker flest bilister.

De har nemlig erfaret, at bilkøerne og dermed forureningen vokser i disse fire byer, fordi den kollektive trafik i gadeplan udelukkende består af langsomt kørende forurenende busser, som pendlerne kun nødtvunget bruger.

Danmark vil fortsat være afhængig af olie

Olien er en forurenende og CO2-belastende energikilde, som den kollektive trafik i det øvrige Europa arbejder på at blive uafhængig af.

Men de eneste nye investeringer i kollektiv bytrafik, som klimaministeren i artiklen foreslår, er små busser.

Ud over miljøgenerne og den manglende opfyldelse af klimaaftaler, vil den kollektiv trafik i Danmark i mange år frem også være dybt afhængig af de stigende priser på olie.

Mon stakittet omkring fremtidens kollektive trafik kan nå at blive malet inden klimatopmødet i 2009?

/ME


Relaterede nyheder:

Kollektiv trafik skal være med til at løse klimaproblem

Klar melding fra Transportministeren til mødet "Mød ministeren". (13.06.08)

Letbaner er bedre bymiljø

Region Hovedstadens Udviklingsplan er et godt initiativ og idéoplæg til miljøforbedringer. (15.04.08)

Trafikmiljøløsninger der batter

JP: Den forurenende biltrafik skal begrænses, men Danmark er langt bagefter vore naboer. (06.02.08)
Gå til menuen i toppen

Til top

Læs mere fra menuen øverst til venstre.
   
 

"Mon stakittet omkring fremtidens kollektive trafik kan nå at blive malet inden klimatopmødet i 2009?"

/Letbaner.DK

 
 

Læs mere her:

'Orden i eget hus'
ønsker klimaminister.

(Berlingske 29.06.08)
Connie H. vil hæve de grønne afgifter.
(Berlingske 29.06.08)


 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold