Klima- og energiminister Connie Hedegaard
Foto: Jakob Dall
Nu skal der ryddes op
06.08.08
Klima- og energiminister Connie Hedegaard vil have orden i eget hus inden klimatopmødet
i København 2009.
Det fremgår af en artikel i Berlingske Tidende den 29. juni 2008.
Trafikken er i disse år årsag til ca. 25% af landets CO2 udledning.
"Før man skal have gæster, må man se at få ryddet op", udtaler ministeren.
Men hvordan skal man få ryddet op i trafikkens miljøproblemer på et
år, således at det matcher med de mange udenlandske initiativer i EU?
I EU investeres i miljøvenlige el-tog på landsplan, og i forureningsfri letbaner
i de større byer med tilhørende gratis parkering.
Begge dele tiltrækker bilister og flypassagerer i stor udstrækning. Især vil
deltagerne fra Frankrig kunne deltage med god samvittighed i klimakonferencen, fordi landets
forurenende fly- og biltrafik mister markedsandele til hurtige effektive el-tog.
Desuden er biltrafikken
i flere større byer faldet med 25% hvor letbaner har erstattet busser.
Danmark har ingen overordnede planer
Klimakonferencens deltagere vil erfare, at man i værtslandet ingen overordnede planer har
for at nedbringe luftforureningen fra trafikken.
Her vil deltagerne opleve, at dieseltogene oser lystigt rundt på ca. 2/3 af de danske togskinner,
også på strækninger, der i forvejen er elektrificerede. Og nye investeringer foretages
alene i dieseltog.
I byerne oser busserne rundt som det eneste kollektive trafikmiddel i gadeplan. Alt imens står
lokalpolitikerne i Århus, Odense, Ålborg og på Københavns Vestegn i kø
for at få etableret den mest økonomiske og miljøvenlige kollektive bytrafikform,
letbaner, der tiltrækker flest bilister.
De har nemlig erfaret, at bilkøerne og dermed
forureningen vokser i disse fire byer, fordi den kollektive trafik i gadeplan udelukkende består
af langsomt kørende forurenende busser, som pendlerne kun nødtvunget bruger.
Danmark vil fortsat være afhængig af olie
Olien er en forurenende og CO2-belastende energikilde, som den
kollektive trafik i det øvrige Europa arbejder på at blive uafhængig af.
Men de eneste nye investeringer i kollektiv bytrafik, som klimaministeren i artiklen foreslår,
er små busser.
Ud over miljøgenerne og den manglende opfyldelse af klimaaftaler, vil
den kollektiv trafik i Danmark i mange år frem også være dybt afhængig af
de stigende priser på olie.
Mon stakittet omkring fremtidens kollektive trafik kan nå at
blive malet inden klimatopmødet i 2009?
/ME
Relaterede nyheder:
|