Metrotunnel uden forgrening.
Spinkelt håb om Mere Metro
01.10.08
Det er stadig muligt at udvide den kommende Metro Cityring mod Brønshøj og Herlev,
siger Metroselskabet.
"Ifølge adm. direktør i Metroselskabet, Anne-Grethe Foss, kan den kommende Cityrings
spor lægges i to etager ved Nørrebro Station. Dermed kan det lade sig gøre at
udvide mod Brønshøj og Herlev fra en etage ad gangen, hvis politikerne ønsker det",
skriver Berlingske Tidende d. 24.09.08.
Mens der bygges på den ene etage, vil togdriften være indstillet dér.
Dermed kan Cityringen kun køre enkeltsporsdrift på den anden etage. Og det vil betyde
store gener for passagererne, som risikerer at komme ud på en længere rundfart for at
nå frem til deres bestemmelsessted", skriver avisen.
Med det ambitionsniveau som metrocityringen har om 270.000 dagligt rejsende
(svarende til hele S-togsnettet), kan der rejses tvivl om det i fremtiden vil blive betragtet som
forsvarligt at halvere og forringe driften på cityringen samtidigt i flere år.
Metro til Nordhavn
Ifølge myldretid.dk kan man ud af aftalen i Københavns Borgerrepræsentation d.
19.09.08 se, at en metro til Nordhavn nu er blevet prioriteret højere.
Denne metrolinie er ikke planlagt til at køre sammen med cityringen, men er tænkt som et
nyt selvstændigt system. Måske den første del af endnu en cityring, som
Metroselskabet har drømme om skal fordele sig over byen, som de olympiske ringe.
"Parterne er enige om, at en højklasset kollektiv trafik forbindelse til Nordhavn er af
så væsentlig betydning for udviklingen af fremtidens by på Nordhavn, at det
ønskes at prioritere denne forbindelse. I forlængelse heraf er parterne enige om
at aflyse afgreningskammer til Nordvest.
Det er således ikke direkte en del af aftalen, at ideen om en metrolinje til nordvest er droppet,
men dette er - jf. ovenstående - formentlig konsekvensen. Om der så herved banes vej for den
letbane på samme strækning, som kommunen tidligere har gennemført en sammenligning
med, er et åbent spørgsmål", slutter myldretid.dk.
/HB
Relaterede nyheder:
|