Letbaner.DK
 
Byplanlæggere vil bygge letbaner
Nyhed 00317  

Visualisering fra Odense Kommune
Visualisering fra Odense Kommune

 

Byplanlæggere vil bygge letbaner

 
03.11.08
Letbaner.DK præsenterede oplæg om letbaner anvendt i byplanlægningen på byplanmøde i Helsingør.

Det 58. danske byplanmøde blev afholdt den 2. og 3. oktober 2008 i Helsingør med deltagere fra hele landet. Der deltog byplanlæggere, arkitekter, kommunale embedsmænd, politikere samt repræsentanter for forskellige organisationer og offentlige institutioner.

Byplanmøde "Byer i balance"

Foruden et fælles program, var der arrangeret delmøder med henblik på uddybning af særlige emner og efterfølgende debat.

Et delmøde havde temaet "20 nye trafikterminaler i Danmark", og blev præsenteret af formand for Dansk Byplanlaboratorium Torben Nøhr.

Letbaner.DK deltog med indlægget:
"Sammenhæng mellem trafikformer med det formål at få flest mulige bilister til at køre på skinner", der blev præsentere at Morten Engelbrecht.

20 nye trafikterminaler i Danmark

Begge indlæg handlede om etablering af Parker og Rejs-anlæg for at få flest mulige bilister til at køre på skinner.

"Forslaget til 20 nye trafikterminaler på landsplan ville kunne spare Danmark for udledning af mindst mio. tons CO2 og vil dermed være et væsentligt bidrag til vores nuværende reduktionskrav på ca. 13 mio. tons på landsplan. Forudsætningen her er, at hver terminal har 5.000 pladser og at hver bilist ellers ville have kørt 50 km frem og tilbage", fortalte Torben Nøhr bl.a.

Morten Engelbrechts budskab var, at få byplanlæggerne til at tænke som bilister og samtænke Parker og Rejs-anlæg med én samlet pris for parkering og transport. Desuden bør man benytte de udenlandske erfaringer, hvor store og mellemstore byer har investeret i at få tre skinnetrafikformer: tog, metro og letbaner til at arbejde sammen, med tre vigtige pointer for at få bilisterne på skinner:
 

Tænk i helheder - det skal give rationel mening for en bilist at skifte transportmiddel
Tænk både i økonomi og tid
billetpris, parkeringsafgift, transporttid og høj frekvens på skinnetrafikken
Tænk i tryghed og praktik
praktiske, parkeringsnære muligheder med f.eks. indkøb, restauranter og offentlige kontorer

 

Delmødet sluttede med en spændende og konstruktiv debat

/ME


Relaterede nyheder:

Byplan med miljøvisioner

30.000 færre biler og 675 færre busture om dagen i København med ny letbane Herlev - Amager. (31.07.08)

Letbaner kører da under træer

I udlandet anlægges letbaner under både gamle træer, nye træer og alléer. (17.07.08)

Arkitektkonkurrence med letbane

Ishøj Byråd inviterede til en konkurrence om området øst for Ishøj station. Planen skulle indbefatte en letbaneterminal.
(02.12.05).
Gå til menuen i toppen

Til top

Læs mere fra menuen øverst til venstre.
   

Letbaner.DK deltog med indlægget:

"Sammenhæng mellem trafikformer med det formål at få flest mulige bilister til at køre på skinner"

 
 

Links til avisartikler:

Nørrebrogade er lukket zone for biler
(Politiken 01.10.08)
En nøgen gade er mere sikker. (Pol. 18.10.08)


 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold