Foreløbigt stop for letbaner
Letbaner på rutsjetur
11.12.08
Regeringen har udsendt den længe ventede handlingsplan d. 08.12.08 og den skuffer.
Efter mange positive tilkendegivelser om letbaner fra et flertal i folketinget og flere ministre,
har den netop udsendte trafikale handlingsplan sendt letbaner i skammekrogen til fordel for flere
store jernbane- og motorvejsprojekter, nemlig:
- Genopretning af det nedslidte jernbanenet inklusive en længe
savnet ny jernbane ud af København.
- Flere motorvejsprojekter
- Femernbæltbro
- Metrocityring i København samt
- Lempelse af bilafgifterne, der efter eksperter kan virke stik imod
intentionerne om at nedsætte CO2-udledningen samt støj- og miljøforureningen.
Meget dyre projekter med en meget
begrænset aflastning af biltrafikken på landsplan.
Hvad er der tilbage?
Århus letbaneprojekt lever stadig, men på svagt blus, idet der først skal tages
stilling til den når VVM-redegørelsen foreligger. Spørgsmålet er om der så
er penge?
Derimod er den længe ønskede og stærkt tiltrængte Ring 3 letbane i
Københavns omegn skredet fra at være nævnt for første gang på
'borgen' i forbindelse med finansloven, til "et modeord" med transportministerens egne ord.
Han mener at busser må være tilstrækkeligt. En sådan udtalelse er tankevækkende,
når man betænker at busser ikke er nævnt med én krone i planen.
Hvor blev intentionerne af?
Det er helt tydeligt at Regeringen ikke har forstået hvor der med størst effekt kan
sættes ind for at sikre en hurtig omstilling af trafikken til at være mindre
CO2-udledende og miljøbelastende.
I de større byområder og deres indfaldsveje
finder man de største koncentrationer af trafik og det er her der skal sættes resolut ind med
effektive moderne bytransportsystemer, som kan blive attraktive alternativer til bilkørsel
på få år.
Regeringen viser med deres udspil at de ikke har fingeren på pulsen i forhold til
de virkemidler som man har haft stor succes med i udlandet.
Mange justeringer med tiden
Nu følger folketingsbehandlingen der helt sikkert vil afføde en større
debat om planens effekt på bilkøerne og miljøet.
Regeringen har langt fra alle eksperter med sig i denne investeringsplan, så med tiden
vil vi nok se mange justeringer.
Regeringen har ramt ved siden af de grønne intentioner i investeringsplanen på
mange felter. De altoverskyggende problemer med trafikken og miljøet i byerne løser
planen i hvert fald ikke.
/HB
Relaterede nyheder:
|