Saarbrüken i det sydvestlige Tyskland har 180.000 indbyggere.
Her har den moderne letbane Saarbahn kørt med succes
siden år 1997 og er nu forlænget til 26 km.
COWI: Letbane i Odense er for dyr
15.03.09
Odense er stor nok til en letbane, svarer Letbaner.DK i Fyns Stiftstidende d. 11.03.09.
COWi´s vurdering om at droppe anlæg af letbane i Odense, der har ca. 185.000 indbyggere, ser ud til at
bygge på et meget spinkelt grundlag. Firmaet har udarbejdet lignende beregninger for Ring 3 letbanen i
Storkøbenhavn, der på det grundlag er stillet i bero.
Skinnetransport tiltrækker flere passagerer
I passagerprognoserne har man ikke taget højde for den såkaldte skinneeffekt, hvor det er
dokumenteret, at den kollektive trafik stiger med ca. 25% i løbet af få år i områder,
hvor letbaner erstatter busser.
Letbaner er den kollektive bytrafikform, der tiltrækker flest bilister, og det er vel netop det, der er
brug for i Odense.
Hvorfor kun små vogne
Man er desuden gået ud fra, at de anskaffede vogne kun har en kapacitet på 100 passagerer, hvilket kræver
18 tog i timen (3½ minutsdrift) i myldretiden til sygehuset. Ved at vælge vogne med plads til 250 passagerer i
7-8 minutsdrift, kan driftsudgifterne stort set halveres. Desuden vil letbanen så være fremtidssikret
yderligere passagertilgang.
Idag findes nye sporvogne fra Siemens med en kapacitet på 350 passagerer i Budapest på den
travle linje 4.
Vurderingen tager heller ikke højde for de store miljømæssige fordele, man får ved en
reduktion i biltrafikken på 25%. Dertil kommer, at mobiliteten i byen vil stige, fordi letbanen har en
kapacitet, der svarer til fire vejbaner. F. eks. giver 10% færre biler 50% kortere bilkøer.
Udenlandske erfaringer
I Sverige, hvor man har mange års erfaringer med sporveje og letbaner i de større byer, har man planer
om inden for de næste 10 år at anlægge letbaner i Malmø, Helsingborg og Lund, byer med mellem 92.000 og
270.000 indbyggere.
Ligesom Odense har Malmø behov for en bedre kollektiv trafik og renere miljø. Resultatet af
undersøgelsen "Malmös framtida kollektivtrafik" betyder, at der er enighed blandt de politiske
partier om, at Malmø behøver sporvogne.
Det ser således ud til, at den svenske undersøgelse bygger på mangeårige svenske
erfaringer, hvorimod COWI ikke tidligere har bygget letbaner.
Inden man finder andre løsninger, bør politikerne i Odense nok kontakte Malmø kommune,
der har ansat folk med erfaringer i anlæg og drift af letbaner og sporvogne, for at få indsigt i
den svenske undersøgelse.
I øvrigt er rådmand Anker Boyes letbane-visioner hel på linje med alle andre europæiske
lande. I gennemsnit kommer der to nye sporvejsbyer til om året i Europa,
således at antallet nu er oppe på over 190.
Også i Aalborg arbejder man seriøst med letbaneplaner. Det er et samarbejde mellem Region
Nordjylland, Nordjyllands Trafikselskab og Aalborg kommune, der har taget dette initiativ.
/ME
Læs mere her:
På sporet igen Letbaner.
(Fyens Stifttidende d. 11.03.09)
Læs Cowi's rapport her:
Letbane - screening af muligheder, Odense Kommune.
(Cowi 09.2008)
Relaterede nyheder:
|