Letbaner.DK
 
COWI: Letbane i Odense er for dyr
Nyhed 00335  


I Saarbrüken i det sydvestlige Tyskland med 180.000 indbyggere, har den moderne letbane Saarbahn kørt med succes siden 1997, og den er forlænget til 26 km.

 

COWI: Letbane i Odense er for dyr

 
15.03.09
Odense er stor nok til en letbane, svarer Letbaner.DK i Fyns Stiftstidende d. 11.03.09.

COWi´s vurdering om at droppe anlæg af letbane i Odense, der har ca. 185.000 indbyggere, ser ud til at bygge på et meget spinkelt grundlag. Firmaet har udarbejdet lignende beregninger for Ring 3 letbanen i Storkøbenhavn, der på det grundlag er stillet i bero.

Skinnetransport tiltrækker flere passagerer

I passagerprognoserne har man ikke taget højde for den såkaldte skinneeffekt, hvor det er dokumenteret, at den kollektive trafik stiger med ca. 25% i løbet af få år i områder, hvor letbaner erstatter busser.

Letbaner er den kollektive bytrafikform, der tiltrækker flest bilister, og det er vel netop det, der er brug for i Odense.

Hvorfor kun små vogne

Man er desuden gået ud fra, at de anskaffede vogne kun har en kapacitet på 100 passagerer, hvilket kræver 18 tog i timen (3½ minutsdrift) i myldretiden til sygehuset. Ved at vælge vogne med plads til 250 passagerer i 7-8 minutsdrift, kan driftsudgifterne stort set halveres. Desuden vil letbanen så være fremtidssikret yderligere passagertilgang.

Idag findes nye sporvogne fra Siemens med en kapacitet på 350 passagerer i Budapest på den travle linje 4.

Vurderingen tager heller ikke højde for de store miljømæssige fordele, man får ved en reduktion i biltrafikken på 25%. Dertil kommer, at mobiliteten i byen vil stige, fordi letbanen har en kapacitet, der svarer til fire vejbaner. F. eks. giver 10% færre biler 50% kortere bilkøer.

Udenlandske erfaringer

I Sverige, hvor man har mange års erfaringer med sporveje og letbaner i de større byer, har man planer om inden for de næste 10 år at anlægge letbaner i Malmø, Helsingborg og Lund, byer med mellem 92.000 og 270.000 indbyggere.

Ligesom Odense har Malmø behov for en bedre kollektiv trafik og renere miljø. Resultatet af undersøgelsen "Malmös framtida kollektivtrafik" betyder, at der er enighed blandt de politiske partier om, at Malmø behøver sporvogne.

Det ser således ud til, at den svenske undersøgelse bygger på mangeårige svenske erfaringer, hvorimod COWI ikke tidligere har bygget letbaner.

Inden man finder andre løsninger, bør politikerne i Odense nok kontakte Malmø kommune, der har ansat folk med erfaringer i anlæg og drift af letbaner og sporvogne, for at få indsigt i den svenske undersøgelse.

I øvrigt er rådmand Anker Boyes letbane-visioner hel på linje med alle andre europæiske lande. I gennemsnit kommer der to nye sporvejsbyer til om året i Europa, således at antallet nu er oppe på over 190.

Også i Aalborg arbejder man seriøst med letbaneplaner. Det er et samarbejde mellem Region Nordjylland, Nordjyllands Trafikselskab og Aalborg kommune, der har taget dette initiativ.

/HB /ME

Læs mere her: På sporet igen Letbaner.
(Fyens Stifttidende d. 11.03.09)

Læs Cowi's rapport her:
Letbane - screening af muligheder.
(Odense Kommune 09-2008)

 


Relaterede nyheder:

Odense vil have letbane-net

Odense Kommune og FynBus har sammen lavet en skitse til, hvordan et letbane-net kan se ud. (16.01.08)

Odense skaber bymiljø med letbane

Odense samler byen ved at lukke den centrale motorgade Thomas B. Trigesgade for biler. (27.02.08)

Byplanlæggere vil bygge letbaner

Oplæg om letbaner anvendt i byplanlægningen på byplanmøde i Helsingør. (03.11.08)
Gå til menuen i toppen

Til top

Læs mere fra menuen øverst til venstre.
   

Passagerprognose har ikke taget højde for skinneeffekt.

/Letbaner.DK

 
 

Læs mere her:

På sporet igen Letbaner.
(Fyens 11.03.09)
Odense er stor nok til Letbaner.
(Fyens 11.03.09)
Malmö skal have sporvogne.
(Sydsvenskan 07.03.09)
Cowi: Letbane vil give underskud.
(TV2 Fyn 06.03.09)
Letbane - screening. (Odense Kommune 09.2008)
Saarbahn.
(Wikipedia)
Chef for City Design Odense ansat.
(Odense 04.03.09)
Odense på vej med miljøvenlig letbane.
(Odense Kommune 26.06.08)
Odense: Bymidte uden biler.
(Fyens 30.01.08)
Thomas B. Thriges Gade lukkes for biler.
(DR Fyn 30.01.08)
Moderne sporvogne i Odense i 2018.
(Fyens 15.01.08)


 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold Link opdat. 07.06.18