Letbaner.DK
 
Ingen CO2 mål for jernbanen
Nyhed 00342  

IC4-tog på Østerport
Foto: Helge Bay
IC4-tog på Østerport station d. 29.08.2007.

 

Ingen CO2 mål for jernbanen

 
25.05.09
Med IC4 og afventning af nye signaler er starten på elektricificeringen udskudt mindst 10 år.

Det bliver efterhånden spændende at høre klimatopmødets udlandske deltagere vurdere den danske klimahandlingsplan med flere dieseltog i de næste 10 år.

En rapport har anbefalet at afvente med at elektricificere f.eks. Fredericia-Århus-Aalborg strækningen til efter der er etableret nye signaler.

Dette er for at spare at "immunisere", dvs. beskytte de gamle signaler imod kørestrømmen i skinnerne. Da de dieseltrukne IC4-tog nu er blevet 'købt' af DSB, er dette argument blevet bestyrket.

Spørgsmålet er bare hvor dyrt det er at vente 10 år med dette klimatiltag, ligesom vi på landets hovedstrækninger (også fra København til Fredericia) nu skal leve med rystende, larmende og lugtende dieseltog i mindst 15 år endnu?

Økonomiske argumenter mod klimamål

I Berlingske Tidende d. 20.05.09 kan man læse at politikere køber de økonomiske argumenter uden at skele til CO2-mål:

"De fleste politiske partier har set el-tog som alternativet, hvis DSB i stedet for at modtage IC4-togene havde valgt at droppe leverancen.

Især har de set et stort behov for at gøre hoved- strækningen mellem Fredericia og Aalborg klar til det (elektriske tog).

Men en rapport viste for nylig, at det vil være billigere at elektrificere jernbanen, efter at de gamle signaler langs jernbanen er blevet udskiftet.

Og derfor bliver det først omkring 2018-2020, vi kan begynde på det, siger Henriette Kjær.

Og når hovedstrækningerne er gjort klar til el-tog, kan IC4-togene ifølge hende køre på lokalbaner og regionalbaner rundt om i landet.

Der er rigtig god brug for IC4-togene. Selv om vi får lavet elektricificeringen, så er det ikke alle lokalbaner, der vil være så heldige i første omgang at komme med i det", siger Henriette Kjær ifølge Berlingske TIdende.

Ny uprøvet teknologi vælges fortsat

Ny og uprøvet teknologi præger fortsat investeringerne i kollektiv trafik i Danmark. Først metrotog, derefter i IC4 tog og nu signalsystemet ERTMS level 2.

Med en trafikpolitik, der tager udgangspunkt i Banedanmarks vanskelige drøm om en gang for alle at fjerne alle signalproblemer med ny og uprøvet teknologi, kan resultatet desværre meget let blive fortsatte store signalproblemer. Desuden spænder denne konsekvente politik altså ben for elektricificeringen og dermed klimamålene.

Øget brug af dieseldrift

Banedanmarks signalprojekt understøtter DSB´s øgede brug af dieseltog i de næste 10-15 måske 20 år. Dermed vil det være umuligt, at opstille Co2 mål for jernbanen inden for denne periode, samtidig med at staten i de store byer næsten ensidig satser på dieseldrevne busser.

De kollektive transportvirksomheders samlede strategi, er den rene gift for de klimamål, som landet forventeligt må tilslutte sig på klimatopmødet senere på året.

Et forslag

Mange sikringsanlæg på landets hovedstrækninger fungerer grundlæggende stabilt og kan sagtens levetidsforlænges, da deres teknologi har vist sig både stabil og langtidsholdbar.

Hvis man i stedet påbegynder signaludskiftningen der hvor elektricificeringen mangler, og lader køreledningerne følge umiddelbart efter, kan elektricificeringen til Århus, Aalborg og Esbjerg sandsynligvis fremskyndes med flere år til gavn for passagerer og klimamål. IC4 skal jo ifølge Henriette Kjær alligevel snart gøre gavn som regionaltog indtil alle strækninger er elektricificeret.

/HB


Relaterede nyheder:

IC4-skandale kan betyde flere el-tog

DSB har givet leverandøren et ultimatum, som kan betyde at IC4-kontrakten ophæves om et år. (24.05.08)

Trafikmiljøløsninger der batter

JP: Den forurenende biltrafik skal begrænses, men Danmark er langt bagefter vore naboer. (06.02.08)
Gå til menuen i toppen

Til top

Læs mere fra menuen øverst til venstre.
   

De kollektive transport- virksomheders samlede strategi, er den rene gift for de klimamål, som landet forventeligt må tilslutte sig på klimatopmødet senere på året.

/Letbaner.DK

 
 

Læs mere her:

IC4-tog kan ende på lokalbaner.
(Berlingske 20.05.09)
Leder: IC4 er det værste projektmareridt.
(Ingeniøren 20.05.09)
Kæmpe ingeniøropgave venter: IC4-tog er smaskfyldt med fejl.
(Ingeniøren 20.05.09)
Milliarder til DSB: Se hvad pengene går til.
(Ingeniøren 20.05.09)
DSB: Nu skifter vi spor
(Berlingske 20.05.09)
IC4-tog giver arbejdspladser til Århus.
(DR d. 20.05.09)
Løkke og Barfoed: Jernbanenettet skal gradvist elektrificeres.
(Ingeniøren 08.12.08)
Danmark misser mulig milliard-besparelse ved elektrificering.
(Ingeniøren 08.12.08)


 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold