Letbaner.DK
 
1˝ mia. ligger nu til Ring 3 letbanen
Nyhed 00387  

Combino fra Amsterdam, Holland
Combino fra Amsterdam, Holland. Foto Helge Bay, 2003

 

1˝ milliader kr. ligger nu til Ring 3 letbanen

 
24.01.11
En letbane med hurtige sporvogne langs Københavns Ring 3, bygger på et idéoplæg fra Letbaner.DK.

Letbanen langs den københavnske Ring 3 er rykket klart nærmere efter at Transportminister Hans Christian Schmidt (V) har valgt at støtte en højklasset trafikløsning langs Ring 3 i Københavns omegn i form af en traditionel moderne letbane.

Regeringen har bevilget 1,5 mia. kr. i letbaneprojektet. Borgmestrene og Regionen skal nu på pengejagt efter de sidste 2,2 mia. kr., skriver Berlingske Tidende d. 20.01.11.

Transportministeren tager nu første skridt hen imod at etablere den letbane, som i mere end ti år har været et politisk stridsemne. Hans Christian Schmidt oplyser til Berlingske Tidende, at staten vil finansiere en del af letbanen, som er en moderne, hurtiggående sporvognslinje, der over 28 stop skal løbe langs Københavns Ring 3' - fra Lundtofte i nord til Ishøj i syd.

Baggrund for Ring 3 projektet

I 2001 blev den første større undersøgelse offentliggjort om den tværgående trafikkorridor i Ring 3 af det daværende Københavns Amt: ”Undersøgelsen af den tværgående trafikkorridor i Københavns Amt” fra marts 2001. Den var udarbejdet af COWI, Semaly Europlan Arkitekter og Banestyrelsens Rådgivning - for HUR, Københavns Amt og Trafikministeriet.

Den indeholdt fire forskellige forslag til forbedret trafikafvikling langs Ring 3 fra Lyngby til Glostrup:

Metroeksempel

Her foreslås en metroløsning, hvor der på de snævre bymæssige strækninger køres i borede tunneler, og på de åbne strækninger køres på højbane

Letbaneeksempel

Letbanen foreslås på de snævre bymæssige strækninger at køres i borede tunneler, og på de åbne strækninger køres på særligt midtliggende tracé.

Sporbuseksempel

Sporbussen er en bus, der styres af en skinne og tænkes køært i særligt midtliggende tracé. For at skaffe plads til sporbussens areal, foreslås det, at inddrage to af Ring 3's i alt fire vognbaner. På enkelte strækninger skal sporbusserne dele areal med de øvrige busser.

Højklasset buseksempel

En højklasset bus er her en almindelig ledbus af høj kvalitet. I modsætning til sporbuseksemplet foreslås, at disse kører i højre side af vejen, og at de eksisterende bilbaner bevares.

 

Letbaner.DKs idé-oplæg til en Ring 3 letbane

Som en af de første selvvalgte opgaver udarbejdede trafikgruppen Letbaner.DK et "Idé-oplæg til RING 3 LETBANEN", som blev offentliggjort i juni 2003.

Baggrunden for det 28 sider store dokument var et ønske om at supplere den eksisterende rapport om Ring 3, med et forslag til en letbane i niveau, baseret på udenlandske erfaringer med moderne lavtgulvsvogne, der med stor succes allerede da blev leveret som hyldevarer til mange europæiske byer.

Idéoplægget foreslog en udvidet linjeføring i forhold til den tidligere rapport, i nord fra Lyngby til Lundtofte og DTU, og i syd fra Glostrup til Ishøj. Dermed ville Danmarks Tekniske Universitet (DTU) og fem S-togslinier blive forbundet med skinnetrafik på tværs af Københavns omegnskommuner.

Samtidig ville Regionens to store hospitaler blive betjent med moderne skinnetrafik med niveaufri ind- og udstigning til gavn for dårligtgående og barnevognsbrugere. Letbanen ville også afhjælpe de to hospitalers fortvivlende parkeringsforhold, ikke alene for de besøgende, men også for de mange ansatte. (Idéoplægget kan ses via link øverst til højre).

Mange forslag og rapporter til Ring 3 letbanen

Siden da er der udarbejdet adskillige rapporter og undersøgelser der understøtter valget af letbane som højklasset kollektiv trafikløsning. f.eks. OPP-finansiering og oplandsundersøgelser. Desuden har der været alternative forslag om særlige S-letbanevogne og senest BRT-busser i egen midtliggende tracé.

Men det er Letbaner.DKs idéoplæg, som danner grundlaget for det nu valgte forslag til etablering af Københavns første letbane, som også vi mener er en forudsætning for sikker succes på den nye linje og den tiltrængte byudvikling på Vestegnen f.eks. i form af det nyeste projekt "Vision Loop City".
 

Nøgletal

Nyeste forslag 2010

Letbaner.DK 2003

Strækningslængde28 km28 km
Antal standsningssteder2830
Anlægsbudget3,75 mia. kr.4 mia. kr.
Sammenligning af nøgletal fra letbaner.DK, 2003 og seneste rapport fra Cowi 2010.

 
/ME


Relaterede nyheder:

Nu politisk opbakning til Ring 3

Kommunerne og regionen vil nu betale til den første letbane i hovedstadsområdet. (30.12.10)

Ny Ring 3 Rapport favoriserer busser

Med denne rapport er Vestegnens borgmestre dårligt klædt på til mødet med transportministeren om økonomien. (12.07.10)

Movias trafikplan

Movias trafikplan 2009 fokuserer på indførelse af et højklasset bussystem (BRT) i Storkøbenhavn. (27.03.10)

DSB foreslår forældet bybaneteknik

DSB S-tog har kastet grus i letbaneprojektet langs Ring 3. (17.02.09)

Arriva i front med forslag til Ring 3

Arriva, Carl Bro og Alstom er gået sammen om at tilbyde en OPP-løsning til Ring 3. (12.02.04)
Gå til menuen i toppen

Til top

Læs mere fra menuen øverst til venstre.
 
Letbaner.DK:
Ideoplæg til Ring 3 - Letbanen
Ideoplæg til Ring 3 Letbanen, juni 2003
 

 

Det er Letbaner.DK's idéoplæg, som danner grundlag for det nu valgte forslag til eta- blering af Københavns første letbane.

/Letbaner.DK

 

Læs mere her:

Letbane mellem Ishøj og Lundtofte.
(Lyngby 01.02.11)
Trængte kommuner skal finde gigantbeløb til letbane.
(Glostrup d. 26.01.11)
Letbanen betyder nye jobs og muligheder.
(Lyngby d. 26.01.11)
De tyske letbaner ruller ud i verden.
(Berlingske 23.01.11)
Letbane på vej

(TV2 Lorry 21.01.11)
2 min.
Halvanden mia. kr. til ny letbane. Se grafik
(Berlingske 21.01.11)
Letbane kan stå klar i 2017.
(Berlingske 21.01.11)
Letbaner.DK i Regional Radio fredag kl. 9.30
(DR Kbh. 21.01.11)
SF ønsker hurtig gang i letbanebyggeri.
(MetroX d. 21.01.11)
Letbane er kommet et skridt nærmere.
(DR Kbh. 21.01.11)
Letbane vejen til Loop City.
(Berlingske 21.01.11)
Ring 3 letbane forhandles med minister fredag.
(dgo.dk, d. 20.01.11)
Ny letbane er vejen til vækst.
(Berlingske 19.01.11)
Lillelund: Sæt skub i Ring 3 letbanen.
(dgo.dk, d. 18.12.10)
Ring 3 Letbanen rykket et stort skridt nærmere.
(dgo.dk, d. 14.12.10)
Ring 3 letbane mellem Ishøj og Lundtofte er det eneste rigtige.
(dgo.dk, d. 02.12.10)
Foto: Region Hovedstad, Terminal i Strasbourg
Terminal i Strasbourg
Foto: Region H
 
 
 
Letbaner.DK:
Ideoplæg til Ring 3 - Letbanen
Ideoplæg til Ring 3 Letbanen, juni 2003
 



 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold Opdateret 23.02.11