Visualisering af letbane på Brønshøj Torv
(Jesper Goll)
Hellere letbane til Herlev end Nordhavnsmetro
04.02.12 (Opdateret 08.02.12)
Folketingets Finansudvalg ansøges nu om tilslutning til, at der igangsættes forberedende arbejder i København.
Nu ansøges Folketingets Finansudvalg om tilslutning til forberedende arbejder til en ny
metroafgrening fra Metro cityringen til udviklingsområdet i Nordhavnen på 3 km.
Foreløbig pris er på 2,9 mia.kr. Den er beregnet til at kunne betjene kun 20.000 - 30.000 potentielle brugere i
løbet af først 20-30 år. Er det forvaltning af borgernes penge med rettidig omhu?
Hvor skal pengene komme fra?
Har vi stadig råd til luksuriøse metroinvesteringer på lang sigt, når man kan etablere det samme kollektive
trafiktilbud over jorden i form af letbaner til 1/7 af metroprisen pr. km og med en positiv virkning i løbet
af en kort årrække?
Metrolinjen vil ikke kunne afhjælpe det meget store behov, der er for at begrænse biltrafikken i Storkøbenhavn
med en betalingsring. Begrundelsen for forslaget er, at man kan spare 350 mio.kr., hvis man bygger den
samtidig med Metro cityringen. Men det vil være en meget langsigtet og omkostningstung trafikinvestering.
En letbane mellem Herlev Hospital og Sundby på Amager på 18 km. vil koste nogenlunde det samme som metroafgreningen
til Nordhavnen,
og den vil lette hverdagen for de 80.000 daglige brugere i løbet af 6-8 år.
En løsning, der tiltrækker bilisterne
Omstilling til letbanedrift på strækningen vil kunne erstatte buslinjerne 5A og 350S, der dagligt har 680 busafgange.
Erfaringsmæssigt vil letbanen kunne tiltrække ca. 30.000 nye passagerer. Det vil være tidligere bilister, der vil
kunne se deres
fordel ved at få en hurtigere, behageligere og mere præcis kollektiv befordring med forbindelse til fem metrostationer og fire
S-togsstationer, hvoraf de to også betjenes af regionaltog.
Den vil dermed have den samme effekt på strækningen for at begrænse biltrafikken, som en betalingsring og blive en vigtig
tilbringerlinje til Metro cityringen.
Med den nuværende begrænsning af selv de mest nødvendige trafikinvesteringer, bør nye metrolinjer erstattes af
letbanelinjer, der kan bygges for 1/7 af kilometerprisen for den københavnske metromodel.
Udviklingen i Metro Cityringens anlægsbudget
Forventede priser for metrocityringen 1999-2011
Anlægsbudgettet for Cityringen i København er steget ca. 125% inden borearbejdet er påbegyndt.
Allerede i 2005 havde trafikforsker Bent Flyvbjerg, Aalborg universitet beregnet, at projektet ville koste mellem
17,2-28,2 mia.kr.
Med de erfarede budgetoverskridelser for metroprojekter i København, mener Letbaner.DK at man bør fravælge nye meget
omkostningstunge metro-investereringer, som f.eks. til Nordhavnen.
Kilometerprisens udvikling og sammenligninger
Kilometerpriser for metroer og letbaner.
Her ses km-priser for Cityringen siden første udkast i 1999, sammenholdt med et lignende projekt i Köln samt Letbaner.
Til sammenligning med Cityringens stigende kilometerpris kan nævnes et næsten færdigt projekt med U-bahn i Köln,
lagt i blød bund som Københavns, hvor prisen nu er oppe på 2 Mia.kr./kilometer.
Til sammenligning med Cityringens høje kilometerpris kan nævnes en ny letbane i Paris (T3), der blev en af Europas
dyreste, og som kostede 300 mio.kr./kilometer.
Nordens nyeste letbane i Bergen er etableret for 200 mio.kr./kilometer, selv om 1/3 af strækningen på 10 km. er bygget
igennem fjeld.
Den 28 km lange kommende letbane langs Ring 3 er beregnet til at koste kun ca. 133 mio.kr./kilometer, som følge af få
kloak- og ledningsomlægninger.
Alle tre letbane projekter kan udføre det samme transportarbejde som en Københavnsk metro, og pendlerne kommer lige så hurtigt
frem fra dør til dør på rejser inden for 6 km.
ME/
Relaterede nyheder:
|