Pengene er bedre givet ud til en letbane ad Frederikssundsvej, her visualiseret ved Brønshøj Torv.
Intet passagergrundlag for hverken metro eller letbane til Nordhavnen i København
26.05.12
Nye tal viser, at en metro til Københavns Nordhavn kun skønnes at få 11.-12.000
daglige passagerer.
Passagerprognosens resultat understreger at man bør revurdere Nordhavnsmetroen og i stedet
benytte de afsatte midler til en letbane mellem Herlev og Metrocityringen, udtaler Letbaner.dk til
Licitationen d. 23.05.12.
Transportministeriets rapport viser, at tallene hverken kan godtgøre en metro - eller en
letbane til Nordhavnen. Nordhavnsmetroen skønnes i 2030 kun at få 11.-12.000 daglige
påstigere på denne 2,9 km. strækning til en pris af 2,9 mia.kr.
I stedet kan de afsatte midler benyttes til en letbane fra Herlev, Brønshøj til
Nørreport med et passagerpotentiale på op til 100.000 daglige passagerer allerede
i 2020.
Byg afgreningskamre
Det kan realiseres ved, at man stadig anlægger afgreningskamre i forbindelse med bygningen
af Metro cityringen, men at man stiller etablering af den påtænkte forgrening til
Nordhavnen i bero, indtil man kan fremvise en tilfredsstillende passagerprognose og en
samfundsøkonomisk tilfredsstillende økonomi fra en start. Indtil da kan Nordhavnen
betjenes med en højklasset busrute.
Byg Herlev-City-Sundby letbane
De resterende midler på ca. 2,6 mia.kr. kan så med fordel benyttes til etablering af
en letbanelinje mellem Ring 3 letbanen og Metro cityringen, i første omgang til
Nørrebro, som det ønskes af omegnskommunerne i Herlev, Lyngby-Taarbæk
og Gladsaxe.
Letbaner bygges erfaringsmæssigt for 100-200 mio.kr. pr km. i Europa. Den mest oplagte
strækning vil være mellem Herlev og City med en senere forlængelse til Sundby.
Så meget får man for pengene:
|