Variobahn letbanevogn i Bergen ved et moderne standsningssted med billetautomat. Foto: Pressefoto fra Aarhus Letbane I/S
Gennemprøvet letbanesystem til Aarhus
30.07.14
Letbanen i Aarhus leveres af konsortiet Stadler/Ansaldo STS
Man forventer at kunne skrive kontrakt med konsortiet inden sommerferien og afslutte mere end et års forhandlinger om letbanesystemet. Så kan arbejdet med at anlægge Danmarks første letbane for alvor gå i gang.
Konsortiet Stadler / Ansaldo STS skal levere letbanetog og anlægge første etape af Aarhus Letbane. Ansaldo STS er ikke at forveksle med AnsaldoBreda, som har leveret IC4-tog til DSB. De to selskaber er uafhængige søsterselskaber og en del af transportenheden i den italienske industrikoncern Finmeccanica.
Prisbelønnede baner
De valgte aarhusianske letbanetog bliver af samme typer, som kører i Bergen, Croydon, Lyon og Stuttgart.
Bybanen i Bergen, som er Aarhus´venskabsby, blev i 2011 kåret som verdens bedste letbane, og vogntypen er leveret af Stadlers.
Letbanesystemet leveres af Ansaldo STS, der også er leverandør af metrosystemet i København, som i 2010 blev kåret som verdens bedste metro.
Fakta om Stadlers letbanevogntyper:
Variobahn-vogntypen skal køre på strækningen Odder-Aarhus H-Lisbjerg-Lystrup. Vogntypen kører bl.a. i Bergen og i Croydon (England).
Max. Hastighed: 80 km/t
Kapacitet: 224 passagerer
Vognlængde: 32,37 m
Døre: 2x4 dobbeltdøre, 2x1 singledør
Tango-vogntypen skal primært køre på strækningen Grenaa-Aarhus H.
Vogntypen kører bl.a. i Lyon og i Stuttgart.
Max. Hastighed: 100 km/t
Kapacitet: 266 passagerer
Vognlængde: 39,2 m
Døre: 2x5 dobbeltdøre
Illustrationstekst: Tango-letbanevogn i Lyon. Foto: Pressefoto fra Aarhus Letbane I/S
Usædvanligt samarbejde
Normalt indgår Ansaldo STS og AnsaldoBreda i samme konsortium, men denne gang er signalproducenten Ansaldo STS gået i partnerskab med en anden producent af rullende materiel, schweiziske Stadler, om et bud på den aarhusianske letbane.
”De har nok valgt at gå sammen med Stadler, fordi AnsaldoBreda qua IC4-togene har en meget kompliceret historie i Danmark, der efterhånden har kørt over mange år. Derfor var deres valg af en anden samarbejdspartner uden tvivl klogt”, udtaler direktør for Aarhus Letbane I/S Claus Rehfeld Moshøj.
Om RE:AL programmet
Aarhus Letbane får EU-støtte til fremme af grønne løsninger i programmet RE:AL - Rethink Energy in Aarhus Light Rail.
Det består af to spor:
- Forberedelse af den tekniske integration af jernbane til letbane
- Studier af nyskabende løsninger for energieffektivitet og strømforsyning.
I forbindelse med indførelse af letbanedrift på Odderbanen og Grenaabanen vil de to baner blive elektrificeret. Derfor handler det om, at undersøge mulighederne for at fremme bæredygtige tiltag i letbanens kontrol- og vedligeholdelsescenter.
Endvidere skal mulighederne for at beskytte mod gener fra letbanens kørestrøm til signalanlæggene på Aarhus Hovedbanegård undersøges. Programmet skal også sikre samarbejde og viden til fremtidige udbygningsetaper.
Tidsplan og budget
Letbanen skal være klar til fuld passagerdrift i 2017. Den totale anlægssum kan løbe op i 3,5 mia.kr., hvoraf 1,9 mia. finansieres af staten, Aarhus Kommune og Region Midtjylland, mens den resterende del finansieres over den almindelige drift, gennem tilskud og billetindtægter.
Til den tekniske forberedelse har Aarhus letbane modtaget støtte fra den Europæiske investeringsbank (EIB). Bistanden kommer fra ELENA-ordningen. ELENA er en forkortelse af European Local Energy Assistance. ELENA yder støtte til byggeri og transport, der er med til at sikre investeringer i energibesparelser og vedvarende energi.
EIB støtter Aarhus-projektet med 14,2 mio.kr. over tre år.
/ME
Relaterede nyheder:
|