Letbaner.DK
 
Gennemprøvet letbanesystem til Aarhus
Nyhed 00477  


Variobahn letbanevogn i Bergen ved et moderne standsningssted med billetautomat. Foto: Pressefoto fra Aarhus Letbane I/S

 

Gennemprøvet letbanesystem til Aarhus

 
30.07.14
Letbanen i Aarhus leveres af konsortiet Stadler/Ansaldo STS

Man forventer at kunne skrive kontrakt med konsortiet inden sommerferien og afslutte mere end et års forhandlinger om letbanesystemet. Så kan arbejdet med at anlægge Danmarks første letbane for alvor gå i gang.

Konsortiet Stadler / Ansaldo STS skal levere letbanetog og anlægge første etape af Aarhus Letbane. Ansaldo STS er ikke at forveksle med AnsaldoBreda, som har leveret IC4-tog til DSB. De to selskaber er uafhængige søsterselskaber og en del af transportenheden i den italienske industrikoncern Finmeccanica.

Prisbelønnede baner

De valgte aarhusianske letbanetog bliver af samme typer, som kører i Bergen, Croydon, Lyon og Stuttgart.

Bybanen i Bergen, som er Aarhus´venskabsby, blev i 2011 kåret som verdens bedste letbane, og vogntypen er leveret af Stadlers.

Letbanesystemet leveres af Ansaldo STS, der også er leverandør af metrosystemet i København, som i 2010 blev kåret som verdens bedste metro.

Fakta om Stadlers letbanevogntyper:

Variobahn-vogntypen skal køre på strækningen Odder-Aarhus H-Lisbjerg-Lystrup. Vogntypen kører bl.a. i Bergen og i Croydon (England).

Max. Hastighed: 80 km/t

Kapacitet: 224 passagerer

Vognlængde: 32,37 m

Døre: 2x4 dobbeltdøre, 2x1 singledør

Tango-vogntypen skal primært køre på strækningen Grenaa-Aarhus H. Vogntypen kører bl.a. i Lyon og i Stuttgart.

Max. Hastighed: 100 km/t

Kapacitet: 266 passagerer

Vognlængde: 39,2 m

Døre: 2x5 dobbeltdøre


Illustrationstekst: Tango-letbanevogn i Lyon. Foto: Pressefoto fra Aarhus Letbane I/S

Usædvanligt samarbejde

Normalt indgår Ansaldo STS og AnsaldoBreda i samme konsortium, men denne gang er signalproducenten Ansaldo STS gået i partnerskab med en anden producent af rullende materiel, schweiziske Stadler, om et bud på den aarhusianske letbane.

”De har nok valgt at gå sammen med Stadler, fordi AnsaldoBreda qua IC4-togene har en meget kompliceret historie i Danmark, der efterhånden har kørt over mange år. Derfor var deres valg af en anden samarbejdspartner uden tvivl klogt”, udtaler direktør for Aarhus Letbane I/S Claus Rehfeld Moshøj.

Om RE:AL programmet

Aarhus Letbane får EU-støtte til fremme af grønne løsninger i programmet RE:AL - Rethink Energy in Aarhus Light Rail.

Det består af to spor:
  • Forberedelse af den tekniske integration af jernbane til letbane
  • Studier af nyskabende løsninger for energieffektivitet og strømforsyning.

I forbindelse med indførelse af letbanedrift på Odderbanen og Grenaabanen vil de to baner blive elektrificeret. Derfor handler det om, at undersøge mulighederne for at fremme bæredygtige tiltag i letbanens kontrol- og vedligeholdelsescenter.

Endvidere skal mulighederne for at beskytte mod gener fra letbanens kørestrøm til signalanlæggene på Aarhus Hovedbanegård undersøges.

Programmet skal også sikre samarbejde og viden til fremtidige udbygningsetaper.

Tidsplan og budget

Letbanen skal være klar til fuld passagerdrift i 2017. Den totale anlægssum kan løbe op i 3,5 mia.kr., hvoraf 1,9 mia. finansieres af staten, Aarhus Kommune og Region Midtjylland, mens den resterende del finansieres over den almindelige drift, gennem tilskud og billetindtægter.

Til den tekniske forberedelse har Aarhus letbane modtaget støtte fra den Europæiske investeringsbank (EIB). Bistanden kommer fra ELENA-ordningen. ELENA er en forkortelse af European Local Energy Assistance. ELENA yder støtte til byggeri og transport, der er med til at sikre investeringer i energibesparelser og vedvarende energi.

EIB støtter Aarhus-projektet med 14,2 mio.kr. over tre år.

/ME


Relaterede nyheder:

Ny trafikaftale om letbaner, metro og cykler

Regeringen har sammen med DF, SF og EL indgået den nye milliardaftale, der skal styrke den kollektive trafik. (25.06.14)

Aarhus letbane lover godt

Ny togaftale sætter skub i østjyske tog, skriver TV2. Aftalen indebærer blandt andet penge til opgradering af Ryomgaard-Grenaabanen. (27.11.13)

Østjysk plan: "Samspil 2025"

Vision for udbygning af et net af letbaner i Aarhusområdet for ca. 2,1 mia.kr (27.10.13)

Lov om Aarhus Letbane

Loven, der behandles i Folketinget d. 2/2, lader det være op til kommunerne og anlægsøkonomien om de gamle baner skal elektrificeres. (31.01.12)
Gå til menuen i toppen

Til top

   
 

Læs mere:

Letbanens NYHEDSBREV #19
(Aarhus 16.12.14)
Letbanens NYHEDSBREV #18
(Aarhus 10.10.14)
Letbanens NYHEDSBREV #17
(Aarhus 30.06.14)
Afgift finansierer letbanens ekstraregning
(Aarhus 26.06.14)
Nu er der penge til letbanen
(Aarhus 26.06.14)
Letbanens økonomi er sikret
(JP Aarhus 20.06.14)
DEBAT: Venstre svigtede Aarhus - igen!
(Aarhus 19.06.14)
Halvtimesdrift og Thorsager Trinbræt nævnt i ny trafikaftale
(Grenaa 17.06.14)
Letbanen i Aarhus er reddet
(Stiften 12.06.14)
Ny milliard-aftale styrker kollektiv trafik
(TRM.dk d. 12.06.14)
Milliardaftale sender penge til Aarhus, København og de danske cyklister
(Politiken 12.06.14)
En milliard til gavn for cyklister og passagerer
(Berlingske 12.06.14)
Kvart milliard til Aarhus Letbane
(JP Aarhus 12.06.14)
200 byer kan ikke tage fejl
(JP Aarhus 12.06.14)
Cyklister og kollektiv trafik får milliard-indsprøjtning
(Stiften 12.06.14)
Wammen roser aftale om letbanen
(Stiften 12.06.14)
Arbejder på fuld kraft for letbane i Aarhus
(Aarhus 06.06.14)
Minister: Aarhus har brug for letbane i fuld skala
(Aarhus 04.06.14)
»Vi har været meget præcise med regnestykket«
(Aarhus 04.06.14)
Nye etaper af letbanen er i støbeskeen
(Aarhus 02.06.14)
Sådan skal letbanen udvides
(Aarhus 31.05.14)
Stor ombygning af Aarhus H fremrykkes
(Aarhus 30.05.14)
Erhvervsskat skal betale letbaneregning
(JP Aarhus 24.05.14)
De Konservative: Letbanen skal følges tæt
(JP Aarhus 23.05.14)
Byråd i fælles appel over for Folketinget
(Aarhus 22.05.14)
Aarhus Letbane: Byråd kræver millioner af staten
(Aarhus 22.05.14)
Aarhus vil have staten til at betale mere til letbanen
(JP Aarhus 21.05.14)
Kassetænkning blokerer for hjælp til letbanen
(Aarhus 16.05.14)
Letbane-regningen kan blive større end det forventede
(JP Aarhus 16.05.14)
Letbanen er på vej tilbage på sporet
(Aarhus 15.05.14)
Aarhus Letbane styrer fri af økonomisk ruin
(Lokalavis 15.05.14)
SF vil finde penge til letbane i Aarhus
(Stiften 15.05.14)
Penge på vej til letbanen?
(TV2 OJ 14.05.14)
Letbanen: Håbede at indhente underskud
(Aarhus 13.05.14)
Så blev letbane-farcen en realitet
(Aarhus 13.05.14)
Koster op mod 700 mio. kroner mere end ventet
(TV2 OJ 11.05.14)
K: Byråd må stå sammen om letbanen
(Aarhus 11.05.14)
Letbanen i Aarhus får markant mindre i statsstøtte
(Aarhus 10.05.14)
Letbaneudgifter sprænger alle rammer
(Aarhus 10.05.14)
Rådmand: Letbanen skal reddes
(JP Aarhus 10.05.14)
V i Aarhus: Letbanen sejler i den grad
(Lokalavis 09.05.14)
Staten skal redde Aarhus Letbane
(Lokalavis 09.05.14)
Letbanebro i Aarhus
(Building 05.05.14)
V: Hvad sker der med letbanen?
(Aarhus 04.05.14)
SF kræver 300 mio. kr. ekstra til letbanen
(Aarhus 04.05.14)
Arbejde med letbane stopper togtrafik
(TV2 OJ 03.05.14)
Aarhus Letbane er for dyr og dårlig
(Lokalavis 03.05.14)
Her er de nye letbanetog
(Aarhus 02.05.14)
Letbane-arbejdet får gener for trafikken i centrum
(TV2 Aarhus 01.05.14)
Aarhus' letbane skal barberes (Login)
(JP Aarhus 30.04.14)
Minister svinger sparekniven over letbane
(Aarhus 30.04.14)
Venstre kræver svar om letbanens pengeproblemer
(JP Aarhus 30.04.14)
Aarhus' letbane er blevet for dyr
(Maskintek 30.04.14)
Transportminister: Letbanen bliver væsentligt dyrere end ventet
(Aarhus 29.04.14)
»Letbanen vil ændre jeres by fuldstændigt«
(Aarhus 27.04.14)
På sporet af letbanen
(Aarhus 27.04.14)
Slutspurt om letbaneaftale
(Aarhus 27.04.14)


 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold Nyhedsmails 19.01.15