Letbaner.DK
 
Dansk europa-rekord i dummebøder
Nyhed 00486  


Sporvogn i Prag, hvor passagerer rejser uden at tjekke ind og ud. Foto: Morten Engelbrecht

 

Dansk europa-rekord i dummebøder

 
10.12.14
Hvordan vil man tiltrække nye kollektive rejsende, når rejsekortsystemet er svært at håndtere?

De sidste nye tal viser, at Rejsekortet A/S har udskrevet over 2.600 dummebøder dagligt til rejsende i tog, metro og busser, der har glemt at stemple ud med deres rejsekort. Hertil kommer et uvist antal rejsende, der har fået bøde for at glemme at tjekke ind igen, når de f.eks. skifter fra tog til metro.

Det har givet Rejsekortet A/S en ekstra indtjening på over 40 mio.kr. i 2014 indtil nu. Jeg kender ingen andre billetsystemer, der henter så mange ekstra penge op af borgernes lommer i forhold til befolkningens størrelse.

Alligevel stopper salget af de populære klippekort til februar, selvom det er et system, der er meget brugervenligt. Alternativet til f.eks. de mange ældre, der ikke kan håndtere rejsekortet med dets faldgruber, er i fremtiden, at de f.eks. skal købe en billet til 2 zoner i Hovedstadsområdet til 24 kr. Prisen for nøjagtig den samme ydelse er med et klippekort kr. 15,- Hvis de ønsker at køre med Metro alene, kan de ikke købe billetter på stationerne.

Prag har et forbilledligt billetsystem. Det erfarede jeg i sommer, da jeg var på ferie. Som turist kan man købe 1- eller 3-dagesbilletter, der koster ca. 35 kr. om dagen til ubegrænset kørsel. Billetterne kan købes på metrostationer eller i kiosker. De skal blot stemles én gang i forbindelse med den første rejse. Så kan man køre ubegrænset uden problemer med at tjekke ind eller ud. Prag har 1,4 mio. indbyggere og er dermed på størrelse med Storkøbenhavn. Derfor er en direkte sammenligning mulig.

Byen har 21 sporvognslinjer og 3 metrolinjer, som transporterer ca. 500 mio. passagerer om året. Foruden et brugervenligt betalingssystem, har Prag også et moderne kollektivt bytrafiknet, som tiltrækker mange bilister. Det begrænser trængslen og forureningen i byen i lighed med 200 andre europæiske byer. Det man oplever i Prag og i mange andre storbyer i Europa er en hurtig ind- og udstigning af sporvogne og busser uden at tjekke ind eller ud.

Foruden et brugervenlig kollektivt bybanenet har man et brugervenligt periodekortsystem, hvor pendlerne kan indbetale via betalingsservice til ubegrænset kørsel. Man kan betale for 1, 3, 5 eller 12 måneder ad gangen. Unge, studerende og pensionister betaler halv pris, og ældre borgere over 70 år kører gratis.

Der er selvfølgelig periodevis billetkontrol, men indbyggerne tager deres bybanesystem og betalingsformen hertil som en naturlig del af hverdagen, uden at vide hvilke trængsler deres europæiske medborgere i Danmark er udsat for.

Tænk hvis man havde indført rejsekortet i Prag, med de mange passagerer der ved hvert sporvogns- eller busstoppested stiger på og af. Det vil forsinke ved ind- og udtjekning.

Mon ikke at man først skal gøre rejsekortet mere brugervenligt, før man udfaser de brugervenlige klippekort i hovedstadsområdet?

 
/Morten Engelbrecht, Letbaner.DK

Denne artikel om rejsekortet kunne man læse i Berlingske d. 06.12.14

Billedtekst
Rejsekortstander

 


Relaterede nyheder:

Økonomiske trafikinvesteringer efterlyses

Omkostningseffektive investeringer i trafik er en mangelvare i Danmark, især i lyset af rejsekortets problemer. (25.06.13)
Gå til menuen i toppen

Til top

Læs mere fra menuen øverst til venstre.
   

Mon ikke at man først skal gøre rejsekortet mere brugervenligt, før man udfaser de brugervenlige klippekort i hovedstadsområdet?.

 
 

Læs mere her:

Dansk europa-rekord i dummebøder
(Berlingske 05.12.14)
Heunicke: Oprydningsplan for rejsekortet skal være klar inden jul
(BT d. 02.12.14)
Venstre: Afskaf rejsekortets dummebøder nu
(TV2 d. 02.12.14)
Rejsekort giver over 800.000 bøder for manglende tjek ud
(Ingeniøren 24.11.14)
Rejsekort: 816.000 bøder for at glemme udtjekning
(BT d. 24.11.14)
Trods bøderegn er danskere gode til at huske rejsekortet
(BT d. 24.11.14)


 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold