Grenaabanen licensed under CC BY-SA 3.0 via Wikipedia
Banedanmark skaber usikkerhed i Aarhus
04.09.15 (opdateret 08.09.15)
Banedanmark skaber pludselig tvivl om tidsplanen for letbanen til Grenaa i 2017. Uskøn optræden, mener anlægschef.
Danmarks første letbane er planlagt til at åbne i Aarhus i 2017. I en pressemeddelelse onsdag 2. september 2015 skaber Banedanmark pludselig usikkerhed om tidplanen for den del af Letbanen, som skal køre til Grenaa.
Jeg er meget forundret over Banedanmarks uventede udmelding, som kommer midt i et forhandlingsforløb. Så sent som i sidste uge var vi flere gange i dialog om en løsning på Grenaabanen, siger Aarhus Letbanes anlægschef, Jørgen Hansen.
Tæt dialog indtil nu
Aarhus Letbane og Banedanmark har været i tæt dialog omkring de mange anlægsarbejder på Grenaabanen siden 2013. I marts udarbejdede de to selskaber i fællesskab en række scenarier for, hvordan Banedanmarks og Aarhus Letbanes anlægsarbejder kunne koordineres inden letbanens åbning i 2017.
I marts kom Banedanmark så med et nyt udspil, hvor deres mange aktiviteter skulle ske i netop de måneder, hvor Letbanen skal åbne.
Lige præcis månederne fra april til juli 2017 er nogle af de mest følsomme for Aarhus Letbane. Det er her, at den sidste teknik skal testes, og vi kan byde passagerer indenfor i Danmarks første letbane. Det er ikke tiden til at eksperimentere med sporarbejder, siger Jørgen Hansen.
Anlæg skal give hurtigere tog
Banedanmark har i årevis udskudt fornyelsen af Grenaabanen, så derfor kræver det store arbejder at ombygge strækningen fra Ryomgård til Grenaa. Sker det ikke, vil letbanen ikke kunne køre 100 km/t og dermed nedbringe rejsetiden. Aarhus Letbane skal for sit vedkommende elektrificere Grenaabanen og udskifte signalsystemet.
Banedanmarks mange arbejder betyder blandt andet, at Aarhus Letbane har været nødt til at meddele en ekstra lang lukning af Grenaabanen på godt et år.
Den forlængede lukningsperiode tager højde for både Letbanens og Banedanmarks ekstra aktiviteter. Ambitionen har hele tiden været, at vi skulle kunne finde en fælles løsning af hensyn til de rejsende på Djursland. I stedet fremstår vi nu som noget så uskønt, som to offentlige selskaber, der ikke kan arbejde sammen, beklager Jørgen Hansen.
Anlægschefen opfordrer derfor Banedanmark til at fortsætte dialogen om en fælles løsning på Grenaabanen.
Ind i mellem kan der ryge en finke af panden, og det er måske det, der er sket her. Nu synes jeg, at vi skal sætte os sammen igen og fortsætte arbejdet med at finde en fælles løsning, så Letbanen kan køre i hele Aarhusområdet i 2017, opfordrer Jørgen Hansen.
På den anden side stiller Banedanmark forudsætninger op
"Vi har en løbende dialog med letbaneselskabet om, hvornår de mener, vi skal gå i gang på strækningen Ryomgård-Grenaa, og vi forventer, at vi kommer til at skulle arbejde i hvert tilfælde 3 måneder på strækningen."
"Som det ser ud lige nu, kommer overholdelsen af projektets tidsplan derfor til at afhænge af, at letbaneselskabet kan stille de nødvendige forudsætninger for Banedanmarks projektering til rådighed, og at ASAL (letbanens anlægs-konsortium af Stadler og Ansaldo STS) kan give os rum til at udføre vores del af arbejdet i nogle måneder før oktober 2017, hvor entreprenørens egen frist for at være færdige udløber," siger Søren Boysen, direktør for Teknisk Drift Banedanmark.
Læs hele Banedanmarks pressemeddelelse her
Letbanen har tidligere været udfordret af Grenaabanen
Aarhus Letbane I/S kunne til sporarbejdet på havnen i 2014 ikke få typegodkendt letbanens betonspor under DOKK1 til DSB's nærbanetog. Dette på trods af at sporet dimensioneres til godstog.
Derfor blev der i stedet anlagt et midlertidigt skærvespor, som igen skal ombygges til betonspor inden letbanens åbning i 2017.
Midlertidigt skærvespor da det blev anlagt på fundamentet til det nye letbanespor under DOKK1, Aarhus nye hovedbibliotek og borgerservice.
Foto: Helge Bay d. 11.09.14
/HB - kilder: Aarhus Letbane I/S og Banedanmark
Relaterede nyheder:
|