Visualisering af Ring 3 letbanen i Gladsaxe.
Visualisering udført af Cenario v/Lars Hifling.
Gladsaxe vil kæmpe for letbanen
08.05.2016
Hovedstadens Letbane er det største og mest visionære projekt til at skabe mobilitet, vækst og udvikling siden S-tognettet så dagens lys, skriver Gladsaxe Kommune.
Men nu er der skabt usikkerhed om projektet, skriver kommunen på deres hjemmeside, hvor de har lagt fire nye faktaark om letbanen.
Letbanen skaber udvikling for 40-80 mia. kroner
Letbanen kommer til at forbinde de fem S-toglinjer på tværs, så man ikke længere skal ind over Nørreport, når man skal på tværs af kommunerne. Den vil tiltrække 20.000 arbejdspladser og 40.000 nye borgere, og tiltrække investeringer og udvikling for mellem 40 og 80 milliarder kroner.
Derfor er det vigtigt, at anlægsloven bliver vedtaget inden Folketinget går på sommerferie, hvis ikke hele lovprocessen skal starte forfra.
Der er fuldstændig styr på økonomien
Efter syv års godt samarbejde mellem staten, Region Hovedstaden og de 11 ejerskabskommuner om at bygge en letbane på Ring 3, har transportministeren på det seneste skabt tvivl om projektets økonomi og organisering.
Men der er fuldstændig styr på økonomien og Hovedstadens Letbane, som den er døbt, kan ikke sammenlignes med Aarhus Letbane, som er blevet kritiseret af Statsrevisorerne og Rigsrevisionen.
Årsagen er, at man i organiseringen af Hovedstadens letbane netop har lært af problemerne i Aarhus, og derfor har eksterne eksperter inde over økonomien, Metroselskabet til at styre processerne og en professionelt udpeget bestyrelse med repræsentanter for ejerkredsen, herunder staten.
Fire faktaark
Gladsaxe Kommune har udgivet fire faktaark, som nemt og overskueligt fortæller, hvad der er op og ned i, hvad der foregår lige nu omkring letbanen.
|