Investeringsudbytte ved letbaner i forhold til metroer.
Kilde: Planredegørelsen, Københavns Kommune, 2005.
Letbaners økonomi
Letbaner er den mest økonomiske form for kollektiv skinnetrafik - både
hvad angår vogne, sporanlæg, projektering, anlæg og drift.
Alligevel er transportudbyttet stort i forhold til investeringen og stort
set identisk med den københavnske metro.
Letbaners gennemsnitlige rejsehastighed er dog lavere end metroens, men til gengæld
kommer de rejsende tættere til deres mål.
Dette forhold opvejer ulempen ved den lavere hastighed på de korte rejser,
dvs. rejser op til 6 km.
Letbaner kan bygges i etaper. Hver etape kan være det endelige, - eller kan fortsættes
uden fordyrende startomkostninger
Letbaner anbefales ilængder på op til ca, 30 kilometer, hvor anlægget stadig
vil være driftsmæssigt og økonomisk forsvarligt frem for egentlig togdrift.
Det skyldes at kun få kører med langt, idet letbanen primære opgave er
lokaltrafik imellem boligområder, bycentre, arbejdspladser, parkeringsanlæg og
skiftesteder.
Udbytteforskelle
Herunder vises forskellen på udbyttet af f.eks. 1 mia.kr. investeret i metro
hhv. letbaner i gadeplan.
|