Letbaner.DK
 
Metroforgrening droppet
Nyhed 00311  

 
Letbanevogn på Brønshøj Torv
Idéen om letbane på Frederikssundsvej er nu blevet mere aktuel. /Visualisering af Brønshøj torv: Jeppe Goll.
 

Metroforgrening droppet

 
01.10.08
To planlagte forgreningskamre til 215 mio.kr. på metrocityringen er blevet sparet væk af Københavns Kommune.

På et møde i Borgerpræsentationen d. 19.09.08, besluttedes det at spare de planlagte forgreningskamre til metrocityringens mulige forlængelse mod Brønshøj og Herlev væk.

Det skete som en konsekvens af at salget af jord for 309 mio. kr. på Kløvermarken gik i vasken. Det ambitiøse byggeprojekt på et af Københavns sidste store grønne arealer er blevet droppet helt.

"Socialdemokraterne på Københavns Rådhus brød i går med det røde flertal og indgik et historisk budgetforlig med V, K og DF. Københavnerne får en lille skattelettelse, og det omstridte boligprojekt på Kløvermarken er nu stendødt" skriver Berlingske Tidende d. 19.09.08 og fortsætter:

"De 309 mio. kr. fra grundsalget til skolerenoveringer hentes i stedet fra et planlagt sidespor på Metro Cityringen, som skulle have peget mod Brønshøj. Til gengæld afsættes der 88 ekstra millioner til fattigdomsbekæmpelse og andre tiltag på socialområdet.".

En trafikhistorisk beslutning

Nyhedssiden 'myldretid.dk' skriver at: "Den netop indgåede budgetaftale i Københavns Kommune indebærer reelt en væsentlig trafikhistorisk beslutning:
Der kommer ikke metro til nordvestkvarteret!

Budgetforliget er indgået i nat mellem Socialdemokraterne, Konservative, Venstre og Dansk Folkeparti.

Metroforbindelsen til nordvest, der skulle have grenet fra den kommende metrocityring ved Nørrebro station, forudsætter at der anlægges afgreningskammer. Dette forventedes at beløbe sig til 215 mio. kr., der ikke er en del af metrocityringens finansiering, men derimod skulle lægges på bordet af Københavns Kommune", skriver nyhedssiden

Tiden er moden til en letbane

Idéen om letbane på Frederikssundsvej er blevet endnu mere aktuel. Da Nørrebrogade samtidig lukkes for biler fra i dag, er det snart svært at argumentere imod anlæggelse af en miljøvenlig elektrisk letbane i den bilfrie gade.

Så kan man også slippe for de 675 dagligt gennemkørende busser.

/HB


Relaterede nyheder:

Spinkelt håb om Mere Metro

Det er stadig muligt at udvide den kommende Metro Cityring mod Brønshøj og Herlev, mener Metroselskabet. (01.10.08)

Byplan med miljøvisioner

30.000 færre biler og 675 færre busture om dagen i København med ny letbane Herlev - Amager. (31.07.08)

København fordrejer fakta med ny redegørelse

Forudsigeligt systemvalg fra forudsigelig redegørelse præsenteret af Københavns Kommune. (08.03.08)
Gå til menuen i toppen

Til top

Læs mere fra menuen øverst til venstre.
 

 

Da Nørrebrogade .. lukkes for biler fra i dag, er det snart svært at argumentere imod anlæggelse af en miljøvenlig elektrisk letbane i den bilfrie gade.

Så kan man også slippe for de 675 dagligt gennem- kørende busser.

/Letbaner.DK

 

Læs mere her:

Ritt bremser Metro til Nordvest.
(DR d. 19.09.08)
Ingen metro til nordvestkvarteret.
(myldretid 19.09.08)
Ritt går til bal i den borgerlige - Metro
(Berlingske 18.09.08)
Byplan med visioner
Letbane: Herlev-Amager

Byplan med miljøvisioner
(Pdf Prospekt)
 
 



 
Copyright © Letbaner.DK
Forbehold