K klar til statsinvesteringer i letbaner
10.08.07
Sporvognen skal tilbage i større danske byer. Det mener De Konservative.
De Konservative er klar med et nyt trafikudspil, skriver Berlingske Tidende, Jyllands Posten,
Børsen, DR, TV2, Urban, BT, Jyske Vestkysten og Bornholms Tidende d. 07.08.07.
Samtidig vil partiet droppe undersøgelsen af 5. spor mellem København
og Høje Taastrup.
Aviserne skriver at partiet vil styrke den offentlige transport, og det skal blandt andet ske ved,
at moderne sporvogne, letbaner, kommer til at præge bybilledet. Staten har allerede lovet at
betale halvdelen af en undersøgelse af muligheden for en letbane i Århus, og den
konservative trafikordfører, Henriette Kjær, vil gerne sende flere statskroner til Jylland.
»Jeg vil mene, at det er helt naturligt med et statstilskud til en letbane i Århus. Jeg tror,
det er en god investering for staten, for vi skåner vejene og miljøet ved at få
flere folk over i den kollektive trafik,« siger Henriette Kjær, der ikke vil lægge sig
fast på, hvor meget staten skal betale.
- Det må bero på en forhandling, siger hun i følge de fleste aviser.
Letbaner til flere byer
Det er ikke kun Århus, der kan få hjælp til letbaner. De Konservative ser også
muligheder for letbaner i Odense og i Aalborg.
»Det er vores udgangspunkt, at vi også vil være medfinansierende til letbaner i andre byer.
Vores oplæg handler om, at når der kommer et øget behov for transport, så må
vi gøre det så skånsomt som muligt for miljøet. Det kræver nogle
investeringer, men vi mener, de kommer mangefold igen,« siger Henriette Kjær.
Som en del af det ny trafikudspil vil De Konservative også have lavet en forundersøgelsen
af en Kattegat-bro. Den koster mellem 50 og 100 millioner kroner, og Henriette Kjær har allerede
fundet pengene. Hun foreslår nemlig, at en forundersøgelse af en udvidelse af jernbanen
mellem København og Roskilde stilles i bero.
Jernbanen er ramt af pladsproblemer mellem København og Ringsted, og derfor er Trafikstyrelsen
ved at undersøge to løsninger på problemet. Den ene er en udvidelse af den nuværende
strækning mellem København og Roskilde, mens den anden løsning er en helt ny jernbane
over Køge videre til Ringsted. Henriette Kjær mener, at der med aftalen om en bro over Femern
Bælt ikke kan være tvivl om, at den bedste løsning vil være en ny jernbane over
Køge, slutter Bornholms Tidende.
Det er fint med et så klart signal fra de konservative, men hvorfor nævner Henriette Kjær
ikke København i denne sammenhæng?
/HB
Relaterede nyheder:
|