Nyt trafikudspil fra 15 københavnske kommuner
Ringvejskrydset i Glostrup med letbane. Animation: Region Hovedstaden
28.08.07
Kommunerne ønsker bl.a. en letbane med moderne sporvogne på strækningen
Lyngby-Herlev-Glostrup-Ishøj, samt Glostrup-Brøndby-Avedøre-Amager.
Hovedstaden er allerede nu ved at drukne i trafik. Vejtrafikken i hovedstaden og omegn
vil iflg. Transportministeriet vokse med 21 procent den næste 13 år. Togene
forventes at få 34 procent flere passagerer. Det vil føre til kritisk trængsel
på adskillige eksisterende motorvejsstrækninger samt overfyldte S-tog på
den centrale del af S-togsnettet, skriver Berlingske Tidende d. 25.08.07 i artiklen:
"Skal hovedstadens veje gå i ring eller helt i stå?"
Derfor har 15 omegnskommuner i København sendt et nyt trafikudspil til transportminister
Flemming Hansen. De 15 kommuner er: Albertslund, Ballerup, Brøndby, Dragør, Egedal,
Gladsaxe, Glostrup, Herlev, Hvidovre, Høje-Taastrup, Ishøj, Lyngby-Taarbæk,
Rødovre, Tårnby og Vallensbæk.
Ringmotorvej og udvidede letbaneplaner
Kommunerne foreslår en ny Ring 5-forbindelse mellem Køge Bugt Motorvejen og
Helsingørmotorvejen via Ballerup og Ishøj.
Desuden foreslås, at den planlagte Ring 3-letbane mellem Lyngby og Glostrup forlænges
til Ishøj, Brøndby, Avedøre og Amager.
Letbanen vil dermed forbinde fem S-togsstrækning på tværs af København,
og vil dermed aflaste de centrale dele af S-togsnettet. Desuden vil to af regionens store sygehuse
i Herlev og Glostrup få en tiltrængt baneforbindelse til det øvrige
hovedstadsområde til gavn for patienter og personale. Også beboerne på Amager
vil få et helt ny og hurtig forbindelse til Vestegnen.
Opbakning til letbaneforslaget
I foråret blev der på Vestegnen afholdt et erhvervstopmøde med deltagelse af
virksomhedsledere, politíkere og andre centrale interesser. Møderesultatet var et
tydeligt signal til beslutningstagerne om, at erhvervslivet på den københavnske
Vestegnen betragter letbanen langs Ring 3, som en af de vigtigste løftestænger
for den fremtidige økonomi. Letbanen forventes at generere store investeringer.
Også Dansk Industri i Hovedstaden er opmærksomme på gevinsterne ved en
løsning af trængselsproblemerne langs Ring 3, og at f.eks. en letbane vil
være en god løsningsmodel.
Mindre CO 2-udledning
En investering i letbanen vil gøre den kollektive trafik i hovedstadsområdet
mere attraktiv –ikke mindst for bilisterne. Erfaringsmæssigt betyder en ny letbane et fald i
biltrafikken på ca. 25 procent i området. Og det vil være et godt bidrag til
regeringens strategi om, at CO 2-udledningen fra trafikken i år 2030 skal være
skåret ned med to femtedele i forhold til i dag.
Også vejarealer vil blive udnyttet meget mere effektivt, idet en letbane har den samme
passagerkapacitet som en sekssporet vej.
Finansiering
Letbaner.DK finder det naturligt, hvis finansieringsmodellen for letbanen kan blive den samme,
som for den københavnske metro, hvor staten betaler 40% og kommunerne de resterende 60%.
I forbindelse med den nyligt afholdte udlicitering af Kystbanen vil Staten modtage ca. 1 mia.kr.
i besparelse i kontraktperioden. Dette beløb bør komme den kollektive trafik til
gode andre steder i Hovedstadsområdet, og Ring 3 letbanen vil være et naturligt valg.
/ME
Relaterede nyheder:
|