Dette BRT-bussystem (Plusbus) er ved at blive etableret i Aalborg. Det bliver Danmarks første egentlige BRT, som åbner i 2023. Illustration: Plusbus
Er letbaner pålidelige?
Hånden på hjertet, så har Danmarks første letbane i Aarhus haft mange opstartsproblemer med bl.a. underbudgettering, dårligt samarbejde med Trafikstyrelsen, fejlslagen åbningsfest og efter åbningen påkørsel af biler og is på Grenaabanens køreledning. Årsagerne er mange, lige fra manglende brug af ekspertviden fra udlandet, til modvilje fra staten til at hjælpe dette første letbaneprojekt godt igang.
Nogle aarhusianere har i starten haft udfordringer med at forholde sig til letbanen i trafikken, men heldigvis har påkørsler aldrig været letbanens skyld. Andre letbaner oplever det samme, men Aarhus er sluppet billigt i forhold til f.eks. Bergen.
Aarhus Letbane kører godt nu
Letbanen er blevet integreret, nu hvor byens trafikanter har lært den at kende. Og efter tre vintre med børnesygdomme, er den lokale avis også blevet mere rolig i retorikken.
Aarhus Letbane har fået styr på blade og is, og er forberedt til vintre nu. ”Brun sovs” smøres på skinnerne på det stejle stykke af Nørrebrogade for at hjulene kan holde fast i skinnerne, og et nyt produkt Interflon smøres på køreledningerne uden for byen, for at sikre imod isbelægninger. De seneste erfaringer viser at det virker!
Rettidigheden på Aarhus Letbaner er nu langt bedre end S-tog i København, ligesom aflysninger er meget sjældnere. I 2021 frem til november har punktligheden været 97% og pålideligheden 98%.
Se statistik her:
Til sammenligning har S-togene det seneste år haft en punktlighed på 93%
Se statistik her.
Letbanen er blevet populær blandt brugerne og passagertallet fortsætter med at stige.
Se statistik her.
Og den gamle nærbane har for længst oversteget de tidligere passagertal.
Odense Letbane åbner til foråret 2022 og tegner til at blive en succes fra en start. Den bliver den første letbane, som udelukkende kører i bymiljø og igennem byens centrum. Noget der vil vise sig at blive til stor gavn for byens miljø og udvikling, samt omstillingen til en tryg, bæredygtig og CO2-venlig storby.
Grenaabanens invielsestog d. 12.05.2019 på Østbanetorvet. Foto: Letbaner.DK
Hvornår er en letbane det bedste valg?
Når en linje har over 30.000 passagerer om dagen, kan busser have vanskeligt ved at klare presset, siger Informationschef Björn Sylvén fra Stockholms Spårväger. De begynder at køre i klumpkørsel og passagererne stuver sig samme i den forreste bus, der bliver mere forsinket. Når busser kører tæt, blokerer de let for den øvrige trafik i vejkryds. Frygten for disse problemer var et hovedargument fra Movias side for at pege på en letbane langs Ring 3.
Ifølge Björn Sylvén, så er 30.000 pass./dag også det økonomiske break even, hvor letbaner bliver billigere i drift end busløsninger.
Letbaner er ”the missing link” mellem busser og tog, og er altså det værktøj man bør benytte når passagermængden forventes højere end ca. 30.000 pass./dag.
Letbaner blev introduceret i Frankrig i 80’erne som en moderne udgave af sporveje. Opgraderingen fra sporvogn til letbane, har givet store forbedringer, der især tiltrækker bilpendlere, hvilket man hurtigt erfarede i Frankrig.
Letbaner løfter sig tydeligt i forhold til busser på disse felter:
|